Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felsäkert eller ?


Firedog

Rekommendera Poster

Hej en undran:

Skall man köra antispyware prg. i felsäkertläge alltid när man scannar, eller vad rekomenderas?

 

Uppdatera från Windows Update och kör antispionprogrammen AVG Anti-Spyware (Ewido), SUPERAntiSpyware, Spybot S&D och/eller Ad-aware regelbundet.

 

 

/Firedog

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra Spybot S&D först och sedan Ad-aware ( ej samtidigt) i normalläge.

På en mycket infekterad dator (var nästan förlamad av skit, urseg)

visade det sig att efter ha kört programmet några ggr och ca 5 skit fanns där trots programmet tagit bort dem några minuter tidigare så startade jag datorn i felsäkert läge och tog bort skitfilerna manuellt med

del

rmdir

Bra att skrivit upp adresserna (mapträdet) innan för att hitta dit med

cd

i felsäkert läge med enbart commandopromt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så startade jag datorn i felsäkert läge och tog bort skitfilerna manuellt med

del

rmdir

 

hade du då provat att köra anti.prg. i felsäkert med samma resultat eller?

ifall det då har nån betydelse i vilket läge man kör.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är oftare lättare för antispion- och antivirusprogram att ta bort otrevliga filer i felsäkert läge eftersom det då är större chans att otrevligheterna inte kör. Däremot om man bara är ute efter att kolla om det finns något så kan man ju köra programmen i normalt läge, får man problem med att något inte kan tas bort eller återkommer så växlar man över till felsäkert läge.

 

Mot de smittor som är aktiva senaste året så har väl SUPERAntiSpyware och AVG Anti-Spyware fungerat bättre än Ad-aware och Spybot S&D.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...