Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mr Andersson

Felaktig lön, återbetalningsskylldig?

Rekommendera Poster

Min arbetsgivare har betalat ut felaktig lön. Jag har fått för mycket lön, har fått betalt för bilersättning fastän jag kör med företagsbil. Arbetsgivaren har upptäckt sitt misstag och ber mig betala tillbaka det jag fått för mycket. Samtliga som kör med företagsbil har fått detta, så det blir naturligtvis en stor summa för företaget, men inte så mycket för var och en, i mitt fall runt 3000 kr.

På ett sätt kan jag se det som att det är pengar jag inte har rätt till, men å andra sidan har dom gjort ett fel och borde (?) stå för det, om inte annat för att inte bli ovänner med personalen... Vad gäller? Måste jag betala tillbaka? Måste jag göra det på en gång eller kan jag dela upp det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att du måste återbetala hela summan.

Eftersom ni normalt inte får så, så har ju er löne-administration tydligen gjort fel denna gång för samtliga, någon rutin som inte har fungerat kanske.

En parallell...Om ni skulle få en dubbel lön av misstag, och dom naturligtvis upptäcker det på en gång, hur reagerar du/ni då, på samma sätt, eller?

Bäst för bägge parter är nog att låta detta misstag gå tillbaka, så blir ingen felaktigt behandlad.

Ni är ju ändå fullt medvetna om att ett fel har begåtts, eller hur?

Sedan hur returen ska gå till, ska inte jag tala om, utan det är ni och ert lönefolk som ska komma överens om det.

Detta är min åsikt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ni är ju ändå fullt medvetna om att ett fel har begåtts, eller hur?

Ja, det är inte problem med det. Men nånstans så vill man ju att dom ska "lära sig". Lönekontoret gör ofta fel, men då åt andra hållet. Det kan ta månader innan de felen rättas, men nu helt plötsligt ska det lösas omgående. Jag har fortfarande timmar som jag arbetade i somras som jag inte fått lön för.

Lite skulle jag vilja ha det till "jag behåller detta sen är vi kvitt"...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förhandlingsfråga med arbetsgivaren, antagligen. Snacka med "chefen" om att lösa det hela!

När det gäller mina löner, har jag sett på lönebeskedet att det står en rad "Lönen är preliminär"...

Dvs, den kan "rättas" efteråt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har månadslön brukar den ju betalas i förskott, d v s i slutet av januari får du betalt för januari. När lönen administreras och betalas ut vet man ju inte om du kommer att bli sjuk, ta semester eller liknande, det blir ju på så vis en preliminär lön som justeras nästa månad när man vet hur det blev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, i mitt fall har vi en månads förskjutning av lönen, dvs den lön jag får nästa vecka är för det jag jobbade i december. Detta för att vi inte har normal månadslön, utan vi har schemalagd arbetstid där det hela tiden kan uppstå förändringar av olika anledning. Då är det enklare för både arbetsgivaren och arbetstagaren att hela månadens arbete står på samma lönespec.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att arbetsgivaren är skyldig att göra en överenskommelse om hur återbetalningen skall ske

Kolla kvittningslagen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...