Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur installera operativ när man endast har floppy ELLER cdrom


1580al

Rekommendera Poster

Har en äldre laptop (Mitac) där det endast finns utbytbar floppy och cdrom..finns alltså bara plats till en i taget i datorn...Jag har inget operativ i datorn och undrar hur jag skall gå till väga för att installera operativ...Har bootat med en bootdiskett, men under bootningen så avbryts installationen av drivrutiner för cdrom när den inte hittar någon cdrom ansluten..(naturligt nog, när man ju bara kan ha antingen cdrom ELLER floppy i datorn åt gången)...

Efter bootningen med diskett så byter jag till cdrom. Men hittar ingen drive för denna. Jag hittar bara C: som är tom (finns inget operativ). Går man in i BIOS så kan man antingen välja att boota från A eller C, det står inget om någon cdrom drive....Så datorn måste sakna stöd för cdrom...Har klurat på detta och sökt runt på nätet, utan resultat...Får snart ännu flera gråa hår..

Är det någon som har ett förslag eller två till hur man kan komma runt detta?

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns lite vägar runt problemet.

 

Först, har du provat att försöka starta med CD ROM, om hårddisken är helt tom så det inte finns något där att boot:a på så borde den söka efter nästa möjlighet?

 

Om inte så kan du om du har tillgång till en gammal DOS typ DOS 6.22 e.d. först installera DOS med drivrutin för CD och sedan starta installationen den vägen.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Koppla in en CD via USB och boota från diskett. Sen är det bara hoppas att BIOS klarar av CD via USB. Installera sen från CD.

 

Vad har du haft för OS i den tidigare, med tanke på åldern har du säkert använd den tidigare?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när ja startar med en MSDOS6.22 diskett, så avbryts installatioen av cdromstödet när den upptäcker att jag inte har någon cdrom ansluten...

Hårddisken är indelat i c: och d: c: är tom, det finns lite smått och gott på d:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall se om jag kan få tag på en usb cdrom och testa den varianten...har haft win98 på den, men formaterade den något jag kanske inte skulle gjort...

tack för tipset!

 

[inlägget ändrat 2007-01-17 19:05:24 av 1580al]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när ja startar med en MSDOS6.22 diskett, så avbryts installatioen av cdromstödet när den upptäcker att jag inte har någon cdrom ansluten...

 

Mycket märkligt, Dos 6.22 är inte beroende av nån CD.

 

Om du hade fått in Dos 6.22, och sen ansluter en CD, så kan du kopiera över filerna från CD'n till hårddisken och sen köra installationen därifrån.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att när ja startar med en MSDOS6.22 diskett, så avbryts installatioen av cdromstödet när den upptäcker att jag inte har någon cdrom ansluten...

 

Det är inte så att du använder en bootdisk och inte en installationsdisk för DOS?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp..precis så jag gjorde...:)

 

men nu har jag hittat filerna till dem 3 msdos6.22 disketterna..me det verkar inte fungera att bara kopiera in filerna på tomma disketter...måste dessa 3 disketterna skapas på något speciellt sätt??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det verkar inte fungera att bara kopiera in filerna på tomma disketter...måste dessa 3 disketterna skapas på något speciellt sätt??

 

??

Är alla filerna med och diskarna kompletta så skall det bara vara att starta installationen med dom.

 

Vad tänkte du med "speciellt sätt"?

Har du backup på disketterna på annat media?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men skall man inte boota från den första av dom 3 msdos disketterna? eller bootar man först från en bootdiskett och sedan sätter man i första msdos6.22 disketten och skriver "setup" eller något liknande??

(jag hade inte original msdos 6.22 disketterna, men hämtade från dc++, så då är frågan om det räcker att bara kopiera över filerna till tomma disketter, eller om det måste vara bootdisketter)

 

[inlägget ändrat 2007-01-17 20:56:56 av 1580al]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall boot'a från första disketten sedan skriver du setup eller install.

 

Jag vet inte hur kompletta dina disketter är men är dom kompletta så bör dom kunna boot'a.

 

Vi är inne på en gråzon nu då DOS är copyrightskyddad och eforums regler inte tillåter att man uppmanar eller underlättar att sprida copyrightskyddade program, men... om du inte kan boota från den disketten prova att skapa en bootbar DOS diskett och kopiera över filerna till den.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hur gick det?

 

jag har haft samma problem och vet därför en del lösningar.

 

1 installera Smart Boot manager http://btmgr.sourceforge.net/download.html kan installeras till hårdisk så du får stöd för bootning ifrån cd-rom (den hitta dock inte min cd-rom när jag testa)

2 installera OS genom nätverk med netinstall disketer.

3 ta ur hårdisken och installera ifrån en annan dator.

 

Alternativ 2-3 funkar inte för widnows vad jag vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...