Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar bara i felsäkert läge


Lowtrash

Rekommendera Poster

Jag har lite problem med min dator. När jag försöker starta den kommer den inte längre än till uppstartsbilden(windows uppstartsbild). Den fungerar i felsäkert läge, där jag sitter och skriver nu men det är ju inte så kul :)

 

Har haft problem tidigare, då den startat om sig själv, program som han buggat. Hade även problem med att installera windows på den.

 

Den börjar bli rätt gammal, snart 3 år. Lite info om den:

Processor: Intel Pentium 4 3.0 GHz Prescott

Moderkort: Fujitsu Siemens D1627

RAM: DDR400 PC3200 256MB

Hårddisk: Samsung SpinPoint P80SD 80GB SATA2 8MB 7200RPM

Seagate Barracuda 7200.10 320GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Fråga gärna om det är nåt mer ni vill jag ska skriva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan normalt och felsäkert läge är att färre drivrutiner och program (ingen brandvägg eller antivirus t ex) är igång i felsäkert läge.

Har du installerat eller uppdaterat något innan normalt läge slutade fungera?

Hur pass säker är du på att det inte finns otrevligheter i datorn?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga att jag är 100% säker men det kan man nog aldrig vara.

installerar aldrig något jag inte vet vad det är. Har kört ad-aware utan att hitta nåt, fullt uppdaterat win xp home edition som är lagligt införskaffat.

 

Använder Nod 32 virusprogram.

 

Grafikkortet och ljudkortet är väl inte aktiverat i felsäkert läge, kan det vara något av dem? Nätaggregatet? Moderkortet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet, det borde inte spela någon roll om du startar i normalt eller felsäkert läge. Men testa det genom att plocka bort onödiga enheter som CD/DVD, extra hårddisk, nätverkskort etc som går att ta bort.

 

Grafikkortet är i alla fall igång men med en mycket enkel drivrutin. Pröva med att avinstallera drivrutinen och se hur det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, ska göra det.

 

Så det borde vara något sorts hårdvaruproblem?

 

Tidigare så startade datorn 1 gång efter några försök. Då kom det upp en ruta som sade att datorn återställts efter ett allvarligt fel. OCh jag kunde klicka vidare på en länk som sade att det var mest troligt var ett hårdvarufel t ex moderkort, PSU, CPU eller RAM.

 

Har dock inte kommit så långt igen :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kopplat bort den andra hårddisken, DVD-brännaren, avinstallerat drivisarna till grafikkortet med samma resultat. Den vill inte starta.

 

Ska lägga till att ibland(var 10:e gång kanske) kommer datorn in i XP för att sekunder senare slå av.

 

Finns det något jag kan göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det borde vara något sorts hårdvaruproblem?

Nej, det borde det inte vara eftersom felsäkert läge fungerar, men säker kan man inte vara.

 

Finns det något jag kan göra?

Start - Kör - msconfig

Där kan du välja bort att vissa saker inte ska startas i normalt läge, se om du genom att bocka bort lite kan komma på vad det är som gör att normalt läge inte fungerar ordentligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, framför allt Autostart, bocka av några stycken och så pröva, om det fortfarande inte går så bocka av några till osv och när det börjar gå igen så sätt dit bockar och försök komma fram till vad det är. Hjälper det inte med Autostart så pröva med tjänster fast då ska du nog se efter vad det är för några först, det kan ju vara något mer väsentligt där. Man kan slå upp filnamnen för tjänster här: http://www.castlecops.com/O23.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte mig på att reparera windows med XP skivan. Det resulterade i att jag inte får igång datorn alls. Nu kan jag inte starta datorn i felsäkert läge och inte fortsätta installationen. Skulle itne ha gjort det, men är man dum så är man :)

 

Jag bockade av i autostart utan att det hjälpte.

 

Det bästa just nu är väl att formatera den och testa. Fungerar inte det borde det väl vara hårdvaruproblem. Ska testa i eftermiddag, postar resultatet här sen.

 

Jag har beställt en ny dator, lite pga detta men inte helt och hållet. Hade funderat på det en längre tid och kände att det var dags. Både jag och min flickvän studerar så att ha 2 datorer känns ganska nödvändigt ibland.

 

[inlägget ändrat 2007-01-19 15:09:16 av Lowtrash]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade formatera C: men det hjäpte inte. Den kommer ca 2 minuter in i installationen men sen dör datorn så det känns som ett hårdvarufel.

 

Vilket är det vanligaste felet när den gör så här?(Om det finns en vanligaste fel dvs.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte komma på något som stämmer med symptomen att det går bra i felsäkert läge men inte i normalt, samt att installationen inte fungerar. Så det får nog bli några allmänna tips.

 

Testa datorns minne med ett minnestestprogram:

http://www.memtest86.com/

http://www.memtest.org/

http://www.ultimatebootcd.com/

 

Hårddisken testas med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Du får öppna datorn och se vad som står på hårddisken om det inte framgår av BIOS.

 

Kontrollera kondensatorerna som m_andreasson skriver om här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=906456#906465

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Cecilia!

 

Jag har lagt ner försöken att fixa datorn för ett tag, jag har för fullt upp nu.

 

Har fått min nya dator nu så jag klarar mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...