Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Linux i ett nätverk?


Micke Ask

Rekommendera Poster

Hur får man en linux burk att kommunisera med en Win98 maskin? Har ett nät med två maskiner, en med linux RH 5.2 o den andra med win98. Modemet sitter på win98 maskinen. Hur får jag nätverket att funka så jag kommer åt 98 maskinens diskar från linux, helst tvärtom också :), samt hur tar man sig vidare ut på internet från linux burken? Typ som wingate funkar mellan två windows burkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder Linuxmaskinen som gateway så behöver du ingen extern programvara. IP-maskering finns inbyggt i kärnan. Läs IP-Masquerading-Mini-HOW-TO. Där står precis hur du ska göra och den finns

bl a på http://sunsite.unc.edu/LDP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma situation här, bortsett från det att jag kör winroute eftersom wingate är ganska så värdelöst :)

 

Yup, man kan dela ut och montera enheter på både linux och win98-burken med hjälp av progget Samba (www.samba.org)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Jag skulle gärna använda sygate eller winroute men jag får inte IP-nätet att funka. Det går inte ens att pinga!? Fysiskt är nätet ok, och inställningarna på burkarna ser ut som följer:

 

Win98:

 

IP: 192.168.0.1

Mask: 255.255.255.0

 

Linux:

 

IP: 192.168.0.2

Mask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.0.1

DNS: 130.244.127.161 (tele2)

 

Vad är det som fattas? Samba?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla svar.

 

Det har visat sig att det inte är något fel på inställningarna. Felet är att under installationen av RH5.2 så hittas 3c59x vortex kort, vilket inte överensstämmer med mitt kort (3c509 PCI). Prövade med ett 3c509 isa o då fick jag välja under installationen det rätta kortet o allt funkade perfekt. RH envisas med vortex kortet under installationen, går det inte att välja själv eller kan man göra det i efterhand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...