Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela upp celler i jättetabell


tory

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett huvudbry jag inte kan komma ifrån. Har en massiv tabell med tusentals adresser i, av typen "Visby Signalen 12". Jag vill dela upp cellen i två nya, en för sifferdelen och en för textdelen. Eller rättare sagt, jag vill ha delen längst till höger (12) i en ny cell och det till vänster om det i en annan.

 

Tyvärr är det en jättelik tabell (upp emot 20 000 rader, kanske mer) och adressdelen skiljer sig ofta åt. Delen längst till höger behöver inte vara bara siffror, det kan vara text eller en blandning ("Fårhagens Jättegrind", eller "Visby Ringmuren 118B", tex). Inte nog med det, antalet mellanslag i cellerna skiljer sig åt (ex "Visby Massiva Rauken 1B").

 

Jag har här på forumet hittat en funktion som räknar antalet mellanslag i en cell men skulle bli överlycklig om det fanns ett sätt att separera det som är till höger om det högersta mellanslaget från resten, som också måste hänga ihop.

 

Långt och krångligt.

 

Tobias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske går bra i två steg:

1: Hitta plats för sista mellanslag:

{ =MAX(OM(EXTEXT(RENSA(A1);RAD(INDIREKT("1:"&LÄNGD(RENSA(A1))));1)=" ";RAD(INDIREKT("1:"&LÄNGD(RENSA(A1))));0)) }

en matrisformeln, måsklamrarna infogar Excel när du matar in den korrekt, dvs genom att avsluta inmatningen med CTRL+SHIFT+ENTER

Säg att du skriver denna i B1

 

2: Hämta allt utom sista ordet:

=RENSA(VÄNSTER(RENSA(A1);B1))

Hämta sista ordet:

=RENSA(HÖGER(RENSA(A1);LÄNGD(RENSA(A1))-C1))

 

Problem uppstår om någon skrivit adressen som

raukelgatan 23 B

då plockas enbart B ut.

 

Duger detta?

 

Edit: Kopiera ned denna längs med tabellen. När du är nöjd med resultatet kopiera det och klistra in det som värden (klistra in special) så blir du av med formelberoendet.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-17 10:20:05 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AH!

Första delen fungerar ypperligt!

Jag får fram allt till vänster om det högersta mellanslaget i en ny cell.

 

Jag använder resultatet jag får i B, klistrar in special som värde i E (gjorde om formeln därvidlag för att vara säker)

Resultatet i C-kolumnen, kopierar även det, klistrar in special i F, som värden.

 

D-kolumnen återstår då (ja jag har rört till det lite...) men jag får ändå #Värdefel! när jag räknar från A minus det värde jag har i F (med =RENSA(HÖGER(...-formeln)

 

Ah, ja du förstår. Någonstans har jag rört till det, eftersom jag får värdefel. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett pyttelitet fel i Höger-formeln. Den sista delen skall vara B1, inte C1.

 

=RENSA(HÖGER(RENSA(A1);LÄNGD(RENSA(A1))-C1))

=RENSA(HÖGER(RENSA(A1);LÄNGD(RENSA(A1))-B1))

 

Altarnativt får du mäta längden på C1, typ:

=RENSA(HÖGER(RENSA(A1);LÄNGD(RENSA(A1))-LÄNGD(C1)))

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mh, ett litet fel blev det...

Ska precis som du skriver vara

=RENSA(HÖGER(RENSA(A1);LÄNGD(RENSA(A1))-B1))

och inget annat (ditt alternativ fungerar givetvis också)

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...