Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fel vid programstart..?


AnnaMJK

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en gammal dator med Windows 98 second edition som operativt system. Den har alltid varit lite småtrög, något en bekant försökte fixa och raderade hela Den här datorn..hon kan förövrigt inte svenska-misstog det för Mina dokument. Datorn gick ej att starta igen_ major harddisk fail. CD- enheten funkar tyvärr inte längre, så vi kunde inte använda räddningscd-n. Fick hjälp att starta upp windows utan cd, via hårddisken tror jag. Tyvärr har jag problem med windows fortfarande: när man startat datorn och kommit till skrivbordsläge säger datorn att det blivit fel vid programstart; "gick inte att hitta DLL-filen NPPTOOLS.DLL". Har också problem att starta Explorer; tar längre tid än vanligt + att Explorer startar om sig efter sk förbjudenåtgärd-oftast när hemsidorna är lite mer avancerade.. Har försökt allt; köra underhåll dvs scandisc, defragmentering etc men den verkar inte komma nånvart. Microsoft har såklart ingen support längre för 98, Telia kan inte hjälpa mig... Är som ni förstår inge vidare bra på datorer men det måste ju finnas nått sätt att hitta vad som är fel? Vore jätte tacksam för hjälp!

 

MvH Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte roligt när sådant händer.

 

Troligen har en gäng systemfiler slutat att fungera.

 

Har ni kollat om datorn går att boota/starta i "felsäkert läge"?

När ni startar datorn så trycker ni upprepande gånger på f8 "har jag för mig att det är", tills ni får upp en "bootmeny", där ni kan välja felsäkert läge.

 

Annars så vore nog det bästa om ni kunde köra med en startdiskett och sedan helt enkelt installera om hela win98 ovanpå igen.

 

Men det är hinder på vägen tyvärr.

 

Ni måste ha samtliga drivrutiner bredvid på bordet, speciellt för grafikkortet i första hand.

 

För till skillnad från XP så vet inte Win98 vilka drivrutiner som systemet behöver utan dom måste man ha själv klara, på diskett eller cdskiva.

 

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har en äldre dator med 98se som rullar på utan några större problem

 

.För ettpar års sen blev jag tvungen att helt installera om då saknades en del dll filer men dessa fanns alla att hämta på nätet.

 

Det gäller också din fil NPPTOOLS:DLL slå in det i sökrutan på google så finns den där för nedladdning.

 

Det är bara att pröva.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...