Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bluescreen


Chrille_L

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har precis satt ihop en dator till. specs:

 

Asrock - Socket 775 - ATX PT880Pro (775DUAL-VSTA) - DDR / DDR2 / AGP / PCI-E - HV 1 st á 609 kr

Kingston DDR2 512MB 533MHz CL4 - HV 1 st á 629 kr

Modecom Miditower Debut - Svart (ej PSU) - HV 1 st á 245 kr

Modecom PowerSupply (PSU) 300W FEEL2 PFC - HV 1 st á 199 kr

Samsung 250GB SATA II Spin P120 NCQ (8MB Cache / Sata) - HV 1 st

Intel P4 D duocore 2.81 GHz

 

Datorn får för sig att den ska få bluescreen efter ett tag, står nåt om att om detta är första gången ta bort nyinstallerad maskinvara osv. Dessutom hittade inte min andra XP installationsskiva ens partitionen som den skulle installera på, trots att SP2 ligger med på skivan och hittade diskens hela storlek första gången jag skulle installera. Har bytt till bättre CPU-kylning också. Hårddisken har jag provat lägga utanför lådan om det skulle vara nåt värmerelaterat problem med den.

 

All hjälp tages tacksamt emot!

 

mvh/Christian

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Datorn får för sig att den ska få bluescreen efter ett tag, står nåt om att om detta är första gången ta bort nyinstallerad maskinvara osv.

 

Det står inget mera t ex BAD_POOL och STOP-meddelande t ex 0x00002A?

...posta det här i så fall, så är det lättare att felsöka.

 

Har du installerat SATA-drivrutinerna?

Brukar följa med moderkortet. En diskett i allmänhet. Annars får du ladda ned det från tillverkarens hemsida.

 

Du installerar det i installationens första skede och trycker F6, som om du skulle installera SCSI-enheter. SATA går under det. Stoppa i disketten när du du blir ombedd att göra det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilket snabbt svar!

 

Jag ska kolla upp vad det står på bluescreenen, det står nåt i stil med det du sa. SATA drivrutiner har jag inte i min andra dator heller... diskett följde inte med, dock en cd. Den har jag installerat i efterhand, men det är inga SATA drivers på den. Måste vara nåt med disken iaf, för den vill ju inte hitta den när jag ska reparera min befintliga XP installation. På tillverkarens hemsida hittar jag inget om SATA, men ska googla på det nu.

 

 

tack så länge!

 

mvh/Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Då kan man undra varifrån SATA-controllern på moderkortet får sina drivrutiner ifrån. Har inte läst att sådana finns med i XP, för att i så fall hade folk inte behövt trolla med disketter och drivrutiner till sina SATA-hårddiskar.

 

Sen borde där väl finnas andra drivrutiner än just bara för RAID?

...annars kan du sätta disken som RAID 0:a när den är ensam.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Tack för de snabba svaren! jag har iaf laddat ner det enda med SATA-drivrutiner jag hittar på asrocks hemsida. Ska se om det fungerar med det. Kan man installera dem i efterhand? För jag har installerat xp på datorn och den går att köra tills dess att det blir bluescreen då...

 

mvh/Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan man undra varifrån SATA-controllern på moderkortet får sina drivrutiner ifrån. Har inte läst att sådana finns med i XP

 

På vissa moderkort så sitter det SATA-kontrollers som inte behöver någon extern drivrutin (om man inte skall raida), så har det varit med mina två senaste MB (Abit, Asus). Bara att stoppa in original XP-skivan utan något SP.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björketorparn

Jag vet inte hur det funkar, men jag behöver inte heller några SATA drivisar när jag installerar windows, behövde det förr, men då körde jag med ett SATA kort.. Och nu finns det uttag direkt på moderkortet..

 

 

Sorry nwn, såg inte att du skrivit liknande =)

[inlägget ändrat 2007-01-16 21:44:31 av Björketorparn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vet inte vad som är fel, har installerat om XP nu, uppdaterat allt och så. Men disken tycks tappa varv lite då och då, som om den inte visste vad den ska göra. Datorn laggar liksom ist, har inte fått nån bluescreen ännu....

 

 

mvh/Christian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...