Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn slutade svara på ping


UrbanOO

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag har en Dlinkrouter med 1 liten och 1 stor dator inkopplad. Allt trådlöst. Jag brukar köra Terminal Server från den lilla till den stora, men nu plötsligt funkar det inte längre. Och dessutom svarar inte ens stora datorn på ping ?!

 

Stora datorn har lokalt IP (192.168.0.100), och den lilla (...101). Att pinga den lilla FRÅN den stora är inget problem.

 

Stora datorn kör XP med sp2 och norton antivirus, tiny personal fw och windows brandvägg avstängd.

 

Hur felsöker jag om det är d-link-routern som spökar, eller om det är stora datorn??? Jag har bland annat kollat att terminalserver-processen på stora datorn är igång, och jag har testat att stänga av brandväggen.

 

Hur ska jag gå vidare?

 

Mvh

/UJ

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemmaroutrar brukar aldrig bry sig om trafiken på det interna nätverket. Har du stängt av bägge brandväggarna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

ja bägge brandväggarna helt avstängda. Kollade också efter brandvägg eller liknande i Norton, men jag tycks ha en version mer inriktad på Antivirus än brandväggar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat/uppdaterat något på den stora datorn, t ex ny version av Norton, brandvägg, Terminal Server?

Finns det någon logg i Tiny Personal FW så att det går att se om någon försöker göra en ping men den stoppas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utöver det som Cecilia skriver: Datorerna får ju ipnr av DHCP i D-Link, är du helt säker på att den stora verkligen får .100 ?

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har uppgraderat Norton för ett tag sedan, och den uppgraderar väl sig själv antar jag; det är väl närmast Norton jag misstänker, men någonstans borde väl datorn logga att det kommer en request / ett pin-anrop ?

 

Ang. tiny så har jag provat att ta bort alla regler o se om det poppar upp någon förfrågan om deny/accept, men inget dyker upp. Som sagt heller ingen skillnad när tiny stängs av helt.

 

Ang "verkligen .100" - ja det är i alla fall vad datorn säger när jag gör en ipconfig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många som har problem med Norton så testa att avinstallera Norton och inaktivera Tiny och se om det börjar fungera då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

nu börjar jag snart tro att det spökar;

 

Norton avinstallerat, Tiny avstängt, Windows FW avstängd. Ändå svarar maskinen inte på ping. Är det ett hårdvarufel någonstans? Eller vad ska man tro ?!

 

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var skumt!

 

Är du säker på att bägge datorerna kopplar upp sig mot din router?

Kan du koppla in datorerna via nätverkskabel i stället för trådlöst?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CASE CLOSED , CASE SOLVED !

 

Efter att ha slitit fram en gammal maskin och prov-pingat så visste jag åtminstone att det inte var router eller sladdar som var felet.

 

Av någon anledning så slog det mig att kolla på den Cisco VPN-klient som jag också har installerad. Jag har tidigare sett hänglåset nere vid klockan och klickat "close" eller "exit", men trots det låg det en brandvägg kvar i klienten.

 

Efter att ha bockat ur rutan "Stateful Firewall (Always On) ", så började såväl ping som remote desktop att fungera igen!

 

Frågan är ju; "hur många brandväggar ska man ha egentligen", tydligen har jag 4 stycken på min dator - torde väl vara mer än nödvändigt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Frågan är ju; "hur många brandväggar ska man ha egentligen", tydligen har jag 4 stycken på min dator - torde väl vara mer än nödvändigt.

 

En brandvägg borde räcka. Har du en router, så brukar dom ha inbyggd brandvägg vilken skyddar bra. Vill du vara extra säker på varje klient som är ansluten, så kan komplettera med en mjukvarubrandvägg.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...