Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Expressuppgradering?


rembrandt

Rekommendera Poster

Hej eForum!

 

Jag har idagarna köpt en acer laptop tillängnad mitt pluggande. På den finns det en logga som säger "Vista Capable". Fick även med endel borschyerer om möjligheten att göra en expressuppgradering till Windows Vista som ges till de som köpt en Vista capable dator mellan oktober 06 och mars 07.

Min tanke var: perfekt nu kan jag få vista till min stationära dator utan att pröjsa 3000 kr. Men nu börjar jag bli fundersam på vad detta med expressuppgradering innebär?

 

Såhär skriver acer:

Vad får du?

ModusLink ger dig ett uppgraderingspaket för Windows Vista (inklusive en installations-dvd för Windows Vista), som innehåller allt du behöver för att enkelt uppgradera din version av Windows XP.

Acers specifika drivrutiner och hjälpprogram levereras på en specifik dvd, Acers dvd för programuppgradering, som fungerar för alla plattformar som av Acer klassats som ”Vista Capable”.

 

Vad är era gissningar på detta? Får jag en riktig vista hemskickad som jag kan installera på vilken dator som helst? Eller är MS så jävliga att dom specialdesignar en uppgradering för just min laptop?

 

 

Tack på förhand!

 

[inlägget ändrat 2007-01-16 02:07:38 av rembrandt]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har för mig att jag läste att det betyder att windows vista fungerar i din dator att du kan uppgradera till det när det släpps köpa vista altsså.. inte att du får vista med.. Bara drivrutiner till allt.. så alla saker funkar till vista.. Om jag inte mins fel.. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha så du menar betala fullpris?

Hela poängen med denna nyhet är ju att om du köpt en dator som innehåller ett äkta XP mellan oktober och mars så är du berättigad till en gratis Vista förutom frakt och administrationskostnader.

För jag skall ju alltså sända in min unika XP AOC licens + datorns serienummer samt kvitto på datorköpet till microsoft (moduslink). Sen ska dom skicka mig dessa grejer.

 

Men det som jag undrar över är ju om det Vista jag får specifikt är tillängnat att installeras på just min acer bärbara?

Svårt för någon här att veta just det kanske. Men mina erfarenheter av MS är att dom gillar att sätta käppar i hjulet för en.

Vad tror ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller är MS så jävliga att dom specialdesignar en uppgradering för just min laptop?

Microsoft skapar inga särskilda Vista-versioner för olika datorer men Acer kan ju göra det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis.

 

Men jag ringde microsoft och det var precis som jag befarade. Det ända jag skulle få är en uppgraderingsskiva, som bara matchade min oem-licens som jag har på min laptop.

Falsk marknadsföring!

Det är svårt att hitta någon större utsugare än deras hemska monopolverksamhet. :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur menar du att det skulle vara falsk marknadsföring?

Acer är snäll och låter dig få uppgradera din nyinköpta dator till ett kommande operativsystem utan större kostnad och kallar det helt riktigt en uppgradering och så blir du arg på dem!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar ju givetvis microsoft. Det är ju dom jag skällt på.

Men Acer har väl oxå endel skuld i detta iom att dom skriver ut tydligt att jag får en äkta win xp. Vad är det jag får? jo en förinstallerad oem-licens som är helt nerslöad med allt deras trams installerat. När jag startar upp datorn så har jag 55 aktiva processer! 500MB allokerat redan vid uppstart! En av deras egna processer ligger och söker åtkomst till registert 4000 ggr per sekund. Och detta resulterar i en horribelt slö dator. Och vad har jag för val att göra en fräsch install med enbart de program jag vill ha? Inga alls! För jag har ju inte ens fått nån skiva med.

 

Även på mina andra datorer som har 2GB ram och 3700+ kör jag med max 25-30 resurssnåla processer vid uppstart.

 

Att jag sen ska få en uppgraderingsskiva av vista utan möjlighet till fräsch install gör ju inte saken bättre. Kommer resultera i en ännu slöare dator.

 

Det är ju detta jag menar med utsugarföretag som sysslar med falsk markanadsföring. Ge så lite som möjligt till kunden för så mycket pegnar som möjligt.

 

Klart man blir besviken och arg.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår fortfarande inte varför du gnäller på Microsoft efter att ha köpt en dator från Acer. Microsoft kan ju inte lastas för vad Acer har levererat till dig, det är ju Acers sak. Vill inte Acer ge dig en gratis uppgradering är det ju knappast Microsofts fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äkta betyder ju bara att det har en giltig licens och inte är en piratkopia.

 

De flesta bärbara behöver ha fler processer igång för att hantera pekplatta, specialtangenter etc.

 

Hur kunde du tro att en expressuppgradering skulle vara något annat än en uppgradering?

 

Det är inte Microsoft som står för erbjudandet till dig, det är endast vissa datortillverkare som erbjuder detta. Dell gör det visst inte för de kunder som köper en svensk XP t ex, därför att Dell tycker det blev för dyrt.

 

PS. Jag är inte särskilt förtjust i Microsoft som företag, men här kan jag inte se att de har gjort något fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gnäller ju på båda!

 

Båda har levererat något som jag inte är nöjd med. Kombinationen av det gör ju att jag känner mig lurad. Fast jag får väl skylla mig själv som gick på deras skit och trodde att jag skulle få nåt bra och valuta för pengarna. Men chi fick jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

 

Nej det är ju aldrig kul att känna sig lurad, även om man missat nåt själv.

 

500MB allokerat redan vid uppstart! En av deras egna processer ligger och söker åtkomst till registert 4000 ggr per sekund.

 

Det låter ju horribelt! Har du kollat med deras support, det kan ju vara nåt som är fel?

 

Att förinstallera en massa onödiga saker är ju en styggelse, dock så borde det gå att bli av med en hel del genom att deaktivera tjänster och kanske stoppa andra saker som startas upp automatiskt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rembrandt skrev:

 

Men Acer har väl oxå endel skuld i detta iom att dom skriver ut tydligt att jag får en äkta win xp. Vad är det jag får? jo en förinstallerad oem-licens som är helt nerslöad med allt deras trams installerat. När jag startar upp datorn så har jag 55 aktiva processer! 500MB allokerat redan vid uppstart! En av deras egna processer ligger och söker åtkomst till registert 4000 ggr per sekund. Och detta resulterar i en horribelt slö dator.

500MB låter lite (jag är inte ironisk). Själv har jag 1GB och 40 processer igång utan något startat. Stängde två processer och några Windows features efter installationen. Jag har Ultimate x64 (retail licens) i dualboot med XP x64 på en RAID 0 konfiguration. Min erfarenhet med Vista och allt grafiskt gränssnitt igång, är att det är ett mycket snabbt operativsystem.

 

3DMark06 ger 11697. Inte riktigt lika högt som med XP x64, men Nvidias drivrutiner är inte officiella, utan bara "läkta" beta.

 

http://max.ownit.nu/3DMarkAdvanced11697.png

 

Med 4000 ggr/sekund antar jag att du menar indexeringen, men det är bara i början av en nyinstallation. Indexeringen gör det oerhört snabbt att söka, men vill du inte ha den är det bara att stänga av. Annat du kan stänga av hittar du via Control Panel (Classic View) -> Programs and Features -> Turn Windows features on or off.

 

Jag tycker att Microsoft är mycket tydliga i sina licensregler. Accepterar man inte vad som står där, är det bara att välja en annan produkt. Det är du som kund som har friheten att välja.

 

 

 

[bild bifogad 2007-01-20 10:55:44 av Maratonmannen]

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-20 11:01:57 av Maratonmannen]

910411_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Ultimate x64

 

Det kanske inte är så bra att jämföra XP och Vista, 500MB är väl ändå rätt mycket för XP?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng skrev:

 

Det kanske inte är så bra att jämföra XP och Vista, 500MB är väl ändå rätt mycket för XP?

Håller med. Alldeles för mycket för XP, men Acer har troligen lagt med eget och är alltså den skyldige.

I brådskan blev det läs/tankefel. Trodde att det gällde Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte det :)

 

Det är ju tråkigt när det första man måste göra med en ny dator är att rensa bort en massa skit för att få den användbar... Kan de inte helt enkelt ha en grundinstallationsskiva och en med alla tillägg så var och en får välja själv? Det borde ju itne vara så svårt tycker man.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp det är väldigt trist. Har rensat ner det till 250MB nu. Så nu flyter det lite bättre.

 

Nu har jag en annan fråga ang vista:

Fick ett ex av vista ultimate på jobbet som jag installerade på min staionära dator. Har haft det rullande några dagar och är mycket nöjd.

Men här om dagen började den varna mig för att jag måste backa upp min "file encrytion certificate and key"!

Då undrar jag: är det inställt som default att den krypterar mitt filsystem?

Vilka filer berör detta?

Om jag formaterar C:/ och kör in ett nytt os. Är mina filer på D:/ krypterade och onåbara då?

Har detta något med DRM att göra?

 

+

Bildkvaliten på filmer uppspelade från datorn är klart försämrad. "Pixlig"

Detta borde ha med DRM att göra väl?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rembrandt skrev:

 

Men här om dagen började den varna mig för att jag måste backa upp min "file encryption certificate and key"

Märkligt, har aldrig råkat ut för detta.

I Vistas Help and Support FAQ finns lite om Certificates.

 

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/help/85d1a658-27cd-4749-a41d-3e6ef3eb268b1033.mspx

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...