Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn startar inte


Grains

Rekommendera Poster

Hej. När jag kollade till datorn imorse som stått på under natten så va det en blå ruta över hela skärmen som sa något i stil med att uppstarten av windows avbrytits av säkerhetskäl(eller liknande) och den tipsade mig om att starta det hela genom felsäkert läge för att ta bort nydligen installerade program m.m.

Men trotts att jag försökte starta i felsäkert läge så kom jag bara tillbaka till samma ruta.

 

Efter några omstarter så kom en ny ruta upp som var svart och som sa något i stil med att uppstarten misslyckats och ytterligare något om Flop A:.

 

Och ytterligare efter några omstarter efter det så får jag inte längre någon kontakt alls till skärmen och har både feltestat skärmen och grafikkortet där jag inte kunde se något fel.

 

Skulle man kunna få tips på felsökning och åtgärder?

HD:n hade mellan 10-20Gb kvar vilket jag skulle tippa på har gjort att den kolappsa. Låter troligt att jag skall försöka med en ny HD? Är värdelös på allt som har med hårdvara o göra =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur fungerar det nu när datorn har fått stå avslagen några timmar?

Om inte ens BIOS-utskriften kommer när du slår på datorn, så brukar det inte bero på hårddisken. Det är då troligare med nätaggregat, moderkort eller processor.

 

Öppna datorn, lossa alla kontakter till hårdiskar och CD/DVD, dra ur alla extra kort utom till bildskärmen och se vad som händer när du sätter på datorn igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dragit ur alla kontakter till hårdiskar och CD/DVD samt tagit bort alla extrakort frånsätt grafikkortet, men skärmen(testat med 2 olika skärmar) får ingen som hellst kontakt trotts det.

Tips på vad jag skulle kunna göra för att lokalisera vilken komponent som strular?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

För att veta om det är nätaggregatet så testar man med ett annat nätaggregat.

 

På moderkortet kan man kolla hur det står till med kondensatorerna som m_andreasson skriver om här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=906456#906465

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...