Just nu i M3-nätverket
Jump to content

MySQL med Javascript

Kevinr

Recommended Posts

Hej!

Som en del i utvecklingen av min hemsida så jobbar jag mot en MySQL-databas, där jag fått till uppkopplingen med hjälp av ASP och VBScript. Däremot skulle jag gärna vilja kunna köra SQL-kommandona med Javascript. Jag har inte hittat någon exempelkod som jag fått att fungera...

Tacksam för tips!

/Kevin

Du kan inte köra SQL-kod med Javascript. Javascript körs på klienten och SQL-koden körs på servern. Dessutom är det en dålig ide på alla sätt, eftersom Javascriptkod är fullt synlig för den som vill titta och då visar du din SQL-kod (det vill man inte) och i värsta fall skulle du även behöva visa login och lösenord till din SQL och det vill du absolut inte.

Varför vill du göra det i javascript?

Nu trillar kronorna ned! Det blev väldigt uppenbart i och med ditt svar. Tack!

Egentligen behöver jag inte använda Javascript. Det hela bottnar egentligen i att jag har kört fast och försöker hittar vägar runt. Here goes:

Min sida består av en vänsterspalt med en lista över olika produkter och högersidan av endera allmän text initialt (vid laddning) eller specifik produktinfo när man klickat på en produkt i vänsterspalten. Detta är gjort mha DIV och text ID="Produkttext" ID=bla... etc

Följande körs i ASP-filen

<li><a href="#nobo" onClick="rollInText('<%Response.Write objRS.Fields("Artikelnr")%>','<%Response.Write objRS.Fields("Rubrik")%>', '<%Response.Write objRS.Fields("Bildlänk")%>','<%Response.Write objRS.Fields("InfoText")%>','<%Response.Write objRS.Fields("Pris")%>' );" onfocus="this.blur()"><%Response.Write objRS.Fields("Benämning")%></a></li>

i Javascriptfunktionen rollInText så kör jag bla

document.getElementById("produkttext").innerHTML = produktText;

för att ersätta högerspalten med info om en specifik produkt.

Det jag sedan försöker göra är att koppla en kundvagnsikon till produkten på följande sätt:

(i samma javascript-funktion)

<FORM action='kundvagn.asp' method='get' target='_self'><input type='image' title='Lägg i kundvagn' border='0' src='img/cart.gif'/><input type='hidden' value="+artikel+" name='artnr'><input type='hidden' value='laggtill' name='andra'></FORM>

Det hela fungerar fint, förutom en liten detalj! När jag vill lägga i en produkt i kundvagnen, dvs i en tabell i min MySql-databas, så laddas en ny tom sida, kundvagn.asp. Det jag egentligen vill är att vara kvar på exakt samma ställe som innan knapptryckningen, men det får jag inte till. Finns det något sätt att göra detta? Man skulle kunna tänka sig en redirect från kundvagn.asp, men då kommer jag till startläget med den allmänna informationen i högerspalten och inte till den produkt jag just stod vid?

Ett annan sak som skulle kunna hjälpa mig att förenkla det hela är om du/någon vet hur man skriver för att använda document.getElementById("produkttext").innerHTML = produktText; fast i VBScript? Hur kan man använda "id" för att förändra innehåll i en redan definierad yta (som gjort med DIV) i ASP/VBscript/html? Alltså hur skriver jag?

Hoppas gick att förstå denna utläggning

/Kevin

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...