Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur sätter man en SLAVE-disk som boot-disk?


MarcusofaDown

Rekommendera Poster

MarcusofaDown

Jag har förstått det som att man i BIOS (om man som jag har två diskar i burken, en slave och en master) kan fixa så att SLAVE-disken dyker upp i bootsekvensen... Är detta möjligt? Hur göra isf?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt frågan, vill du kunna boota ett operativ ifrån slavdisken eller kan du inte få bios att detektera din nya hårddisk?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Jag vill kunna boota ett operativsystem från slavdisken, min masterdisk går inte ett boota ifrån. Ja, lösningen kan man tycka är att byta bygling på dom två, men tyvärr är det inte så enkelt. Min Master "måste" vara master för att den ska fungera som jag vill. Lång historia :-)

 

Helt enkelt, går det att sätta en SLAVE som bootdisk i Boot-sekvensen istället för som det är nu att bara Master dyker upp där?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Statfilerna eller boot måste ligga på master disken men du kan installera operativet direkt till din slave disk.

 

Vid installation så får du upp tillgängliga hårddiskar du pekar då på din slav disk och väljer att installera på den då skrivs startfilerna in på mastern som pekar ut slavdisken.

 

Varför går det inte att boota från din master?

Är det så att din slave är för stor för ditt bios och din master är full med övrig information du inte vill bli av med?

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tunna, du får mer av bakgrundshistorien i den här tråden:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=908053

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown
Statfilerna eller boot måste ligga på master disken men du kan installera operativet direkt till din slave disk.

 

Min slave har ett operativsystem installerat, det är den (40GB IBM Deskstar) som jag kör från nu. Har alltså kopplat ur min master.

 

Vid installation så får du upp tillgängliga hårddiskar du pekar då på din slav disk och väljer att installera på den då skrivs startfilerna in på mastern som pekar ut slavdisken.

 

Okej, så om jag ominstallerar Windows på min nuvarande slave, den lilla alltså, så läggs filer in på mastern som sparkar igång slave-disken?

 

Varför går det inte att boota från din master?

Är det så att din slave är för stor för ditt bios och din master är full med övrig information du inte vill bli av med?

 

Ingen aning faktiskt. Gick fint en vecka efter att jag köpte den, sedan blev det bara så att det inte gick att boota från den längre. En granne på den tiden hjälpte mig med att fixa så att jag kunde köra operativsystemet från min lilla HD som är satt som slave, och sedan komma åt den stora inte helt perfekt fungerande disken via XP. Jag kunde alltså använda den något felaktiga disken för lagring och åtkomst på alla sätt utom att boota.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så om jag ominstallerar Windows på min nuvarande slave, den lilla alltså, så läggs filer in på mastern som sparkar igång slave-disken?

 

Ja, det gör den.

 

Du kan inte reparera installationen på din master då?

Har du provat att köra en reparationsinstallation och få igång din gamla hårddisk?

 

Det gör du enligt metod 2 på denna länk.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;315341

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Okej, ja det låter logiskt det du säger! Jag ska testa detta och jag återkommer gärna om det inte fungerar :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa detta och jag återkommer gärna om det inte fungerar

 

Jag skall hålla utkik, lycka till! :thumbsup:

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett försök uppgradera en dator sattes det i en 250GB disk. Som master.

Operativsystem osv installerades.

Men min son hade ju inte alla sina inställningar spel etc som fanns på slaven

(den gamla disken 80GB) i BIOS gick det att välja vilken disk den skulle starta på

så nu kör han på slaven. (den gamla mastern)

Grejen är alltså att ha operativsystem installerade på både slav och master.

Då kan man sedan välja vilken disk som ska användas med rätt moderkort/BIOS.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MarcusofaDown

Med tanke på det du säger så har jag tänkt testa detta;

 

Försöka installera XP igen på den halvtrasiga disken som man kan komma åt inifrån XP men inte boota ifrån. Om detta funkar, men att XP ändå inte går att köra från den så kanske det åtminstone har lett till att man som du säger kan välja mellan den disken eller den gamla disken i boot-sekvens-menyn.

 

Låter väl ungefär som det du beskriver, eller?

 

Tack för svaret förresten :-)

 

UPPDATERING:

 

Fick bootsekvenstestet att funka nu iaf! Tacksam för hjälpen om detta. Mitt riktiga problem är ännu olöst dock, men just detta problem är avhjälpt. Kommer fortfarande inte åt min filer, vet inte ens om dom fortfarande existerar, men jaja... *gråter* Tack ska ni ha i alla fall!

[inlägget ändrat 2007-01-15 22:57:25 av MarcusofaDown]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är hopplöst installera XP på en halvtrasig disk. Orsaken är att den disk man bootar från kommer att testas av BIOS och går testet dåligt hänger sig datorn.

 

Däremot går det ibland att från XP koppla upp sig mot och läsa från en kass disk.

Speciellt om det står NONE i BIOS för den disken (inga BIOS tester)

 

och XP testar inte disken, försöker bara läsa.

Vilket är ett knep att rädda data från en kass disk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...