Just nu i M3-nätverket
Jump to content

F-Secure spärrar DC++

Xyrus

Recommended Posts

Sen jag installerade F-Secure 2007 har det blockerat sökfunktionen på DC, jag kan fortfarande ladda ner och folk kan ladda från mig, men jag kan inte söka något ifall jag inte sätter mig i passivt läge eller kopplar bort brandväggen. F-Secure 2006 var det inga problem med, och routern som är en D-Link DI-604 har funkat utmärkt hittills. Är det någon som har någon lösning på problemet eller har förslag på vad jag borde göra?

Jag har inte samma F-Secure, men på min går jag in på

Internet-sköld > Godkända/blockerade program > Konfigurera

Där kan jag ta bort blockerade program i listan

Det där räcker nog bara för att tillåta DC++ att komma ut på internet, dvs köra i passiv mod, men det räcker nog inte för att andra ute på internet ska kunna komma åt de filer som frågeställaren delar ut, dvs aktiv mod.

Webbplatsen hjälpte mig inte så mycket, jag kanske missade där det stod, men tidigare räckte det med att jag hade en port öppen precis som det står att man behöver, men nu har jag bara lyckats få det att fungera genom att öppna portar mellan 1025 och 32000, jag vet inte om jag skulle få bättre resultat med fler dock. Är det säkert att ha så många portar öppna eller borde jag försöka på annat sätt?

Jag har inte använt DC++ själv, men har du i DC++programmet ställt in vilken port som det ska använda? Vilka portar har du öppnat i routern?

Man bör väl bara öppna portar som DC++ svarar på.

Ja, jag tog som de sa en helt slumpmässig port mellan 1024 och 65535, emn det verkar som att om jag bara öppnar en port så tillåter brandväggen bara de sökresultat som använder sig av samma port.

• 2 weeks later...

Du måste gå in under avancerade inställningar för Internet-sköld -> Programkontroll -> markera DC++ och tryck på knappen Information -> markera alternativen Program och port under både Klient (Utgående) och Server (Ingående).

Sen funkar det.

• 2 months later...

Har samma bekymmer som ovan med F-secure 2007.. Enligt f-secure så är dc++ godkänt för både udp och tcp men det funkar ändå bara i passive och med brandväggen avstängd. Fungerade problemfritt med BBBs säkerhetspaket (f-secure).

• 5 months later...

Din frågade triggade mig att ytterligare en gång försöka ge mig på samma problem som du har, har dragits med det i några veckor nu. Till sist lyckades jag.

Problemet är att FS2007 (ver. 7) per automatik hindrar all ingående UDP-trafik, så för att anslutningen mot hubben skall fungera tillfredställande måste du upphäva detta med en egen regel högre upp.

Så här går du tillväga:

Öppna F-secure

Välj Internet-sköld

Välj Brandvägg

Under regler lägger du till en ny:

-Ge den ett namn, välj tillåt.

-Välj "Alla IP-adresser"

-Välj UDP / User Datagram Protocol - klicka några gånger på riktning tills en pil pekar från jordgloben till arbetsstationen

-Välj ingen varning

-Slutför

Då fungerade det för mig ivf.

Problemet är att FS2007 (ver. 7) per automatik hindrar all ingående UDP-trafik

Naturligtvis så ska brandväggen skydda mot intrång.

För mig så låter din beskrivning som att du stänger av brandväggen för all inkommande UDP-trafik, det är väl olämpligt.

I min F-Secure Anti Virus Client Security måste man också skriva in vilka portar man ska öppna.

[inlägget ändrat 2007-09-13 10:27:18 av flora50]

självklart är det olämpligt att vid varje tillfälle ha brandväggen vidöppen för UDP-trafik. dock kan man skapa en säkerhetsnivå med denna inställning och enkelt ändra till den då man önskar använda sig av dc elr motsvarande mjukvara.

dock kan man skapa en säkerhetsnivå med denna inställning och enkelt ändra till den då man önskar använda sig av dc elr motsvarande mjukvara.

Är väl bara säkert i så fall om man gör det i typ 2 sekunder. Även om det vanligaste är intrång med TCP och inte UDP så är det ju inget att lita på.

Mitt förslag är att göra som "Fimpen" skrev här ovan!

Det är det rätta sättet!

Då brandväggen endast öppnar för inkommande trafik när just det utvalda programet körs.. så länge programmet är igång!

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...