Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra från PIO till DMA


almegran

Rekommendera Poster

Jag har problem med väldigt långsam DVD-bränning. Har hört att jag ska ändra från PIO-läge till DMA på sekundär IDE-kanal, men när jag gör detta och startar om datorn står den fortfarande på PIO. Jag har testat att både att avinstallera den sekundära IDE-kanalen och bara ändra den till DMA. Men inget funkar, det ändras bara om till PIO.

 

Någon som har en idé så vore jag jätteglad!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag avinstallerade de två controllers som fanns, en i taget, men det hjälpte inte. Testade även att avinstallera både en controller och den primära det var fel på men det gick bara tillbaka till PIO när jag hade startat om datorn!

 

Snälla hjälp mig, jag förstår mig inte på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, för det brukar hjälpa med avinstallationen i Enhetshanteraren, men det kanske hjälper om du först avinstallerar rätt controller, sedan (med 200V urdragen) drar ut alla kablar från den trilskandes DVDn. Sätter på datorn och när du har blivit inloggad stänger av den igen. Ansluter kablarna igen och så håll tummarna för att det blir rätt när du sedan sätter på datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kanske jag är lite dum, men hur vet man vilken som är den rätta controllern? Det enda som skiljer är ju lite i namnet men jag vet inte vad det betyder riktigt...

Tack för hjälpen hittills!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm är inte hemma nu sp jag kan inte se exakt vad det står, men tror att det står 4 port på den ena och 8 port på den andra och efter hela namnet står det - 2820 och - 2825. Är som sagt inte helt säker på siffrorna där men ungefär så. Den som stod längst ner verkade för övrigt inte vara aktiv, så det kanske inte är den jag ska ta bort?!

Om du undrar så går det inte att svara på nya nya inläggen, står att jag måste logga in. Det är därför jag svarar på mitt gamla:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du undrar så går det inte att svara på nya nya inläggen, står att jag måste logga in. Det är därför jag svarar på mitt gamla:)

Det var underligt.

 

Den som stod längst ner verkade för övrigt inte vara aktiv

Vet du vad du har för enheter i datorn som är anslutna via IDE, hårddiskar och i så fall hur många, CD/DVD-enheter hur många?

Hur gammal är datorn?

Vet du att DVDn är ansluten till den sekundära IDE-kanalen eller är det bara något du har antagit?

Vad står det för överföringsläge för de andra enheterna/kanalerna?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara en hårddisk som är uppdelad i två men det ska väl inte spela någon roll antar jag. Har bara en DVD-brännare inkopplad. Datorn är mindre än en månad så man tycker ju att det borde funkar. Ska kanske tillägga att DVD-brännaren är ca 6 månader och att det var min pojkvän som satte ihop datorn. Kan någonting ha blivit fel?!

"Vet du att DVDn är ansluten till den sekundära IDE-kanalen eller är det bara något du har antagit?" Det är nog något jag antagit:S

De andra två primära har DMA om tillgängligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är 2 partitioner på hårddisken spelar ingen roll.

 

Eftersom datorn är så ny så är troligen hårddisken inkopplad via en SATA-port och inte via en bred IDE/PATA-kabel som DVDn. Då kan det vara som så att DVDn sitter på den primära kanalen. För att vara säker så gör som så att du tar bort bägge kablarna från DVDn (220 V urdragen förstås), startar upp datorn och kontrollerar hur det har ändrat sig i Enhetshanteraren när det gäller IDE-kanalerna. Då vet du vilken kanal och enhet som DVDn sitter på så behöver du inte gissa i fråga om det i alla fall.

 

Ska kanske tillägga att DVD-brännaren är ca 6 månader och att det var min pojkvän som satte ihop datorn. Kan någonting ha blivit fel?!

Eftersom det fungerar även om det går långsamt så lär ju kablarna sitta där de ska i alla fall. Det kan vara som så att kablarna inte sitter riktigt bra så förutom att ta bort den breda IDE/PATA-kabeln från DVDn så ta bort den från moderkortet och när du sedan sätter tillbaks den se till att du trycker dit den ordentligt så att det inte är något glapp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för hjälpen! Ska undersöka detta när jag kommer hem så får vi verkligen hoppas att det fungerar, annars frågar jag igen:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att starta datorn med kablarna urdragna. Det står då DMA på den sekundära kanalen som förut var inställe på PIO. Frågan är bara om det fungerar när jag sätter i kabeln igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat alla dina tips men inget funkar! Bara när kablarna var urdragna stod det DMA, annars står det PIO hela tiden.

Nu kan jag se namnen:

Intel® ICH8 2 port Serial ATA Storage Controller - 2825

Intel® ICH8 4 port Serial ATA Storage Controller - 2820

Sen har jag tre primära och tre sekundära, alla primära är DMA men en sekundär och PIO.

Snälla hjälp mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då, är det bara Serial ATA (SATA), då är det sådan anslutning till DVDn också.

 

Tyvärr så vet jag inget om hur SATA-anslutna enheter fungerar eller hur man kontrollerar dem. Det kan vara som så att Microsoft-sidan inte gäller i det fallet.

 

I den här tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=719527 tipsas det att man inte ska ha Daemon Tools (gäller troligen även andra program med samma funktion som Alcohol 12%) installerat när detta utförs. Där tipsas även om någon BIOS-inställning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm jag förstår inte riktigt skillnaden, så förlåt att jag inte meddelade det innan. Jag provade att ta bort Daemon Tools, så det har varit borta nu hela tiden.

Tack för hjälpen iaf!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten en annan dum fråga. Hur kommer jag in i bios? Det står nämligen att jag kan gå in i bios och ändra på drives sen på plats 5 och sätta den på on. Hur man gör detta är för mig en gåta:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer in i BIOS-inställningarna tidigt under datorns uppstart genom att trycka någon särskild tangent, ofta står det på första skärmbilden, t ex Press Del to Enter Setup eller F2 = Setup. Om det inte står på skärmbilden så får du titta i datorns handbok.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kommit in i bios men har ingen aning om hur man kommer dit jag ska. Killen skrev ju bara att han gick in på drives och sen plats fem, som han satte på on. Förstår inte alls var jag ska gå in för att hitta drives!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BIOS ser olika ut, så jag vet tyvärr inte hur det ser ut i din dator. Men se om du hittar någonstans där din DVD-enhet står med så har du nog kommit rätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...