Just nu i M3-nätverket
Jump to content

För lite minne

Magijo

Recommended Posts

Tjena tjena.

Har en burk här som min farsa på något vänster gjort en partition på, och sedan efter en formatering så står det att hårddisken bara har 3 gb utrymme, när det egentligen ska vara 160.

Hur blev det så? Hur tar jag bort så att det inte längre är en partition utan så jag får ut hela utrymmet?

Kan tillägga att det är den enda disken, även när man går in i systemverktyg. Dvs att det finns ingen extra partition utan det är hårddisken, men med jävligt begränsat utrymme.

Stefan Eklinder
Har en burk här som min farsa på något vänster gjort en partition på, och sedan efter en formatering så står det att hårddisken bara har 3 gb utrymme, när det egentligen ska vara 160.

Hur blev det så? Hur tar jag bort så att det inte längre är en partition utan så jag får ut hela utrymmet?

Din far har kanske inte formaterat resten av utrymmet?

I annat fall har datorn kanske inte stöd för stora hårddiskar. Uppdatering av BIOS kan bli aktuellt, men ett annat försök är att installera SP2 t ex.

Har du inget viktigt i datorn, så kan du installera om operativsystemet och då partitionera om disken. Ta bort bägge partitionerna och skapa en ny av hela hårddisken.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Jag förklarade kanske lite illa.

Det är så att den ena partionen har försvunnit, datorn är formaterad och operativsystemet ominstallerat.

Det finns alltså bara EN partition (hårddisken) och det står att den har 3 gb utrymme. När man går in lite djupare i egenskaperna för den står det "Kapacitet 160", precis som det ska vara, men den verkar partioniserad så man bara kan använda 3 gig av utrymmet.

Har ingen aning om hur jag ska återställa det, eftersom det inte finns någon annan partition.

Stefan Eklinder

Är det en hårddisk ni satt i själva?

I så fall har datorn säkert inte stöd för stora hårddiskar om den är en äldre dator. Alternativet vore då att uppdatera BIOS, för att få stöd för stora hårddiskar.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Jag löste det genom att gå in på fdisk, ta bort partitionen och partiotionera om hela hårddisken igen. Like, that simple ;)

Tack ändå.

Det var ju precis det som Sfefan Eklinder föreslog att du skulle göra...:)

// Gästen

Sopa alltid rent framför egen dörr

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...