Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton blockerar Internet


Mara IF

Rekommendera Poster

1. Norton är aktiverat och brandväggen avslagen – kommer ej på intenet med Mozilla, Thinderbird eller Internet Explorer(alla inställningar återställda – standardnivå gäller).

2. Norton är avaktiverat och brandväggen avslagen – kommer på intenet med Mozilla, Thinderbird eller Internet Explorer.

 

Varför blockerar Norton Internet Security 2005 mitt Internet?

 

Har kört Nortons antivirus - inga virus hittade

 

Har en Linksys WRT54Grouter med inbyggd brandvägg, vilken man inte kommer åt att avinstallera.

 

Tacksam för hjälp

 

 

/Mara IF

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Linksys WRT54Grouter med inbyggd brandvägg, vilken man inte kommer åt att avinstallera.

En router för hemmabruk (bredbandsdelare) stoppar aldrig trafik från datorn, så den kan inte stoppa dina försök att använda internet.

 

Har du angett i Nortons brandvägg att dina program ska få lov att använda sig av internet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia och tack för ditt vänliga svar.

 

Frågan med brandväggen uppkommer när jag har i själva verket har två brandväggar, den på routern och den på Norton. Frågan är om de kompletterar varandra eller utesluter den ena den andra?

 

Problemet med internetåtkomsten kvarstår. Som jag tidigare nämnde kommer jag ut på Internet bara då jag avaktiverar programmet Norton Internet Security. Mitt försök att aktivera Norton och avaktivera Personliga brandväggen ger ingen internetåtkomst.

Din fråga: Att aktivera personliga brandväggen och ge programmet Mozilla internetåtkomst (Automatiskt eller Tillåt alla - vad är egentligen skillnaden?) ger inte heller internetåtkomst.

 

Jag har kört Symatecs analysprogram(för att lyckas bör Norton vara avaktiverat) och de ger inga vinkar om något fel.

 

Vad är det i Norton som kan blockera internetåtkomst??

 

Tacksam för hjälp.

 

Matin

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 10:07:47 av Mara IF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan med brandväggen uppkommer när jag har i själva verket har två brandväggar, den på routern och den på Norton. Frågan är om de kompletterar varandra eller utesluter den ena den andra?

Kompletterar varandra.

 

Mitt försök att aktivera Norton och avaktivera Personliga brandväggen ger ingen internetåtkomst.

Min ytterst begränsade erfarenhet av Norton är att en avaktivering inte alls avaktiverar helt och hållet utan att det fortfarande finns skydd/inställningar igång som förhindrar det man vill göra.

 

Är det som du kallar Personliga brandväggen en del av Norton Internet Security eller är det en separat produkt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Vad tänkte på med att avaktiveringen inte skulle gälla till 100%. Faktum kvarstår att det är mitt enda sätt att komma på Internet.

 

Din fråga: Pesonlig brandvägg är en del av Norton Security. I den pesonliga brandväggen kan man, som du tidigare nämnde, ange vilka program skall få internetåtkomst (Automatiskt eller Tillåt alla eller Blockera alla).

 

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat med att avinstallera Norton och köra deras rensningsprogram (Removal tool) för att få bort alla rester och sedan installera Norton igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har dragit mig för att av- och påinstallera men fick ge mig.

 

Under installationen kom det medelande om ansltning av högriskprogram vilket jag blockerade.

 

Faktum kvarstå, jag kommer inte ut på Intrnet utan att avaktivera Norton. Däremot fungerade e-mail in och ut med Norton aktiverat, vilket hela tiden varit fallet.

 

Jag är ett stort frågetecken

 

Jag har en Mac och en annan PC(med McAfee virusprogram och Wlan), vilka jag skall testa. Mac:en har jag kopplat med kabel så där skall inte finnas problem. Båda fungerar OK.

 

Felet kvarstår

 

Martin

 

[inlägget ändrat 2007-01-15 12:03:24 av Mara IF]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag förstår inte heller men erfarenheten från Eforum är att Norton inte är lättanvänt och att det har en del konstigheter för sig. Så om du inte får Norton att fungera så skulle jag föreslå att du ersätter det med någon/några andra produkter.

MC-1 listar ett antal gratisprogram här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=907936#908512

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

Jag fick nog av Norton och bytte till McAfee, som jag har på min andra PC. Jag har inte haft ett enda virus sedan McAffe installationen.

 

Tack för dina inlägg och ha dets så bra.

 

Martin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...