Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sök i både text och rubrik men med flera krav


glamDring

Rekommendera Poster

Hej!

 

Detta är säkert lätt möjligt men jag har aldrig gjort ngt liknande förut.

 

Iaf, SQL satsen er ur såhär:

 

$hamta = "SELECT * FROM annonser WHERE status = 'Verifierad' AND kategori = ". $_GET['kategori'] ." AND annonstyp = '". $_GET['annonstyp'] ."' AND kommun = '". $_GET['kommun'] ."' AND text LIKE '%". $_GET['text'] ."%' ORDER BY datum DESC";

 

Inget konstigt, den hämtar vad den ska osv.

 

Nu är det ju dock så att en denna SQL fråga endast söker i fältet text. Jag vill även att den söker i fältet rubrik. Lade till på följande sätt:

 

$hamta = "SELECT * FROM annonser WHERE status = 'Verifierad' AND kategori = ". $_GET['kategori'] ." AND annonstyp = '". $_GET['annonstyp'] ."' AND kommun = '". $_GET['kommun'] ."' AND text LIKE '%". $_GET['text'] ."%' OR rubrik LIKE '%". $_GET['text'] ."%' ORDER BY datum DESC";

 

Det funkade dock inte då jag även fick med alla annonser som inte har status Verifierad samt alla andra krav inte blev uppfyllda.

 

Frågan är alltså om jag kan tvinga den uppfylla alla krav och bara ha en OR mellan text och rubrik?

 

[inlägget ändrat 2007-01-14 16:28:07 av glamDring]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du saknar ett par parenteser som ser till att det logiska uttrycket blir som du tänkt dig.

 

$hamta = "SELECT * FROM annonser WHERE status = 'Verifierad' AND kategori = ". $_GET['kategori'] ." AND annonstyp = '". $_GET['annonstyp'] ."' AND kommun = '". $_GET['kommun'] ."' AND[b] ( [/b]text LIKE '%". $_GET['text'] ."%' OR rubrik LIKE '%". $_GET['text'] ."%'[b] )[/b] ORDER BY datum DESC";

 

[inlägget ändrat 2007-01-14 16:31:20 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...