Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dold hårddisk??


Kenneth

Rekommendera Poster

Någon som vet om man kan dölja c driven på en W95 maskin? Vi planerar några informationskiosker och jag har lagt på policyfiler som fungerar perfekt, förutom att filhanteringen går att nå via Internet Explorer. Har begränsat program som får exekveras, men det går fortfarande att ta bort och flytta filer, nätverksresurser kan ju stängas av i policyfilen, men hur är det med de lokala enheterna? Har för mig att någon hade ett inlägg om detta, att man kunde mappa upp een serverdrive som default enhet "lokalt", men har inte lyckats hitta något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Kan TweakUI hjälpa dig måntro. Finns tillgängligt från MS (utan kostnad) - ingår i PowerToys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är att jag får till precis allt som behövs med PolEdit, ingen Startmeny, anpassad mapp för genvägar på Program, ingen access till kontrollpanelen, inga enheter i Denhär datorn , ingen "Shut Down" osv. Men trots alla restriktioner kvarstår faktum att det går att slå in c:\ i Internet browsern och få fullständig tillgång den vägen.

NT är förstås ett alternativ, men maskinerna som skall användas är inte speciellt snabba, i bästa fall P100 med 16 meg internt, i vissa fall 486-66, 8 meg internminne. NT vill ju ha lite mer för att funka bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Ståhl

Till att börja med:

Jag vet inte varken om du noterade TweakUI eller har prövat det. Med TweakUI ska du kunna dölja alla enheter om jag har förstått tillägget rätt.

Sen vet jag att det finns en applikation man kan köra som skapar en skrivskyddad kopia av hårddisken som ansluts som den dolda enheten d:. Vid varje uppstart kopieras denna till c:. Vad applikationen heter kommer jag inte ihåg, men jag ska försöka ta reda på det till imorgon.

Dessutom finns det en möjlighet att köra programmet "Fortress". Jag har inte prövat det själv, men vet att det används av Norrköpings Stadsbibliotek på deras publika maskiner - med framgång!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TweakUI gör ungefär som PolEdit, editerar registret. Guld om du kan få fram mer info om programmet du nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TweakUI gör ungefär som PolEdit, editerar registret. Guld om du kan få fram mer info om programmet du nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Robert Kristensson2

Med tweakui (finns på installations-CD:n under reskit, om jag minns rätt) kan man dölja ikonerna för olika enheter. Däremot kommer man åt dem om man själv skriver in sökvägen i stället för att "bläddra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...