Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

J-vla telia ADSL


Joakim Arnling

Rekommendera Poster

Joakim Arnling

Fick hem mitt adsl-modem idag och har började pilla lite i nätverksinställningarna och märkte följande:

1. När man ringer och frågar om inställningar så supportar inte telia Win2000, bara 9x och NT. Värdelöst

2. När jag läser vidare i manualen så märker jag att man måste ha telias "inloggningssida" som startsida i webbläsaren. Det dom inte informerat om innan. Jag vill inte ha dom som startsida. Jag vill ha det jag har betalat för, en lina ut på internet!

 

Jag anser att ADSL är en bra övergångslösning innan vi har riktigt bredband här i landet. Det är tråkigt att inte telia försöker utnyttja sitt monopol och styra mig som användare! ...

 

//Jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nu är du inte rättvis, självklart behöver du inte ha deras sida som startsida, men eftersom du loggar in dig via en sida så är det lämpligt att du automatiskt kommer till den när du öppnar din webbläsare. Vil du ha en annan sida som startsida så är det helt ok för dem, men då måste du skriva login1.telia.com eller 10.0.0.6 för att komma till login sidan och logga in dig.

 

Hoppas du förstår.

 

När det gäller support så supportar dem win2k numera men du får ringa 020-222100 val.3 och om den inte hjälper dig så be att få bli kopplad till Göteborg för dem supportar win2k.

 

-nicke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är uppkopplad hela tiden, men du är inte inloggad pga säkerhet enligt Telia, detta kan du dock lösa genom att använda Connection Keeper som ser till att du aldrig behöver skriva in några inloggnings uppgifter samt att du blir direkt inloggad när du starta datorn.

Detta prg hittar du på www.24tim.nu/pcguide under länkar.

 

-nicke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bra, men innehåller dock några buggar testa LF Connection keeper istället. Finner du på www.24tim.nu/pcgudie under länkar.

Fungera lika men stabilare särskilt i win2k. Framtaget av en svensk enbart för telia ADSL och comhem.

 

-nicke

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Arnling

jo, jag har märkt det. LoginADSL fungerade men tog lång tid på sig för att logga in.

LFConnectionKeeper fungerar utmärkt!

 

//Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälp !

 

Vad ska jag välja, Telia ADSL eller Chello Maestro ?

 

Chello (640/128kbps):

 

+ Ingen proxy/brandvägg eller "inloggningsida".

+ Jag kan få det att rulla inom en månad säkert.

+ 4 st dyn IP adresser.

- Tveksam prestanda.

- Instabilt/Avbrott titt som tätt.

 

Telia ADSL (512/128kbps ?) :

 

+ Stabilt (?).

+ Bra prestandaa (?).

+ Kommer att uppgraderas till minst 2 mbit inom en snar framtid.

- Minst 2 månaders väntetid (Sthlm, Södermalm).

- Inloggningssida.

 

 

// kimmo@fanta.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...