Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om datorn


Hallon1

Rekommendera Poster

Formatera tar inte bort nånting. Allt finns kvar. Det enda formatering gör är att tala om att nya filer kan installeras där det ligger gamla filer.

 

Det är därför det är så enkelt återvinna information från en hårddisk. Allt ligger kvar efter formatering eller om man tar bort en fil. Det enda som händer är att man / operativsystemet betraktar disken som tom (det utrymme som filen ligger på som tomt) och använder det här utrymmet för nya filer vid behov. Innan det använts förnya filer är det problemfritt ta fram de gamla.

 

Det som rensar disken från all gammal information är att skriva över den med tex 000000.

Tex med killdisk

eller

#dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1024k count=1000000

i *nix

 

Jag är inte förvånad över att ingen kunnat tala om hur man tar fram information som bara är överskriven en gång.

Såg ett bevis för detta nånstans.

 

"Om det var möjligt att enkelt ta fram information som är överskriven en gång så innebär det att hårddiskens lagringskapacitet fördubblas.

Om detta är möjligt har hårddisktillverkarna redan utnyttjat det."

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Förövrigt fick jag inte killprogrammet att fungera och efter lite efterforskning på nätet så gjorde jag fel. Tydligen skulle jag starta upp datorn med skivan i etc.

 

Det verkar vara överkurs för mig.

 

Men jag måste fråga en sak. Är det så om jag kör programmet ni har hänvisat kommer då hårddisken bli helt tom från all information inklusive operativsystemet? Läste det på nätet.

 

Måste då jag lägga in allt på nytt igen exempelvis operativsystem?

 

Det var inte det jag ville utan bara rensa typ som när man formaterar så information av för mig värde försvinner och ingenting annat. Förstår ni hur jag menar.

 

Kankse tur att jag inte fick killerprogrammet att fungera. Tacksam för svar.

 

Hälsningar Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så om jag kör programmet ni har hänvisat kommer då hårddisken bli helt tom från all information inklusive operativsystemet?

Ja

 

Det var inte det jag ville utan bara rensa typ som när man formaterar så information av för mig värde försvinner och ingenting annat.

Även efter en formatering så måste du lägga in operativsystem på nytt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...