Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera om datorn


Hallon1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag ska formatera min dator och därefter sälja den eftersom jag köpt en ny. Min fråga till er som kan det här med datorer:

 

Kan den blivande köparen ändå komma åt uppgifter (lösenord, kortnummer, foton etc.) i min dator även om jag formaterade om den?

 

Tacksam för svar.

 

Hälsningar Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan den blivande köparen ändå komma åt uppgifter (lösenord, kortnummer, foton etc.) i min dator även om jag formaterade om den?

 

Ja, med speciella program kan informationen återskapas för den som vill komma åt den, trots att disken är formaterad. Vill man verkligen vara säker på att informationen inte går att återskapa, så finns det program som skriver över allt med nollor flera gånger.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för ditt svar.

 

Vad är det för program och är det svårt att ordna det? Så besvärligt det blev. Har en dator, skrivare och scanner som nu bara står eftersom jag inte visste om uppgifter i datorn kunde vara kvar.

 

Hälsningar Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Hallon1 skrev:

Hej och tack för ditt svar.

 

Vad är det för program och är det svårt att ordna det?

 

Du kan prova Killdisk:

http://www.killdisk.com/

 

Vill minnas att det skriver över disken flera gånger, och att det därför tar lång tid innan det blir färdigt. Om man är insatt i tekniken så kan man själv välja hur många gånger disken ska skrivas över, för att verkligen radera allt.

 

Jag körde Killdisk för att döda en Linuxinstallation. Tog hela natten och en bit in på förmiddagen nästa dag. Då var det en 160 Gb disk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre stödjer gratisversionen av Killdisk inte DoD- eller Gutmannrensning. Iofs kostar pro-versionen bara $30

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj oj...

 

Måste erkänna att min engelska inte är så bra. Men om jag laddar hem programmet till min nya dator kan jag bränna den då utan att den installeras på min nya dator?

 

Och sedan köra det på den gamla som nu är utan internetförbindelse?

 

Och hur vet jag vad jag laddar hem? Skrattar nu eftersom jag är urdålig på engelska.

 

Hälsningar Alexandra

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men om jag laddar hem programmet till min nya dator kan jag bränna den då utan att den installeras på min nya dator?

 

Du laddar ned en ISO-fil, som du sedan bränner på CD/DVD. Ifrån den skivan startar du sedan datorn och kör Killdisk.

 

Bootable ISO-image väljer du...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

[inlägget ändrat 2007-01-13 19:03:32 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gratis alternativ som uppfyller US US Department of Defense regler är Darik's Boot and Nuke (DBAN) som Lars2W2 tipsar om här: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=866487#866597

Valt program läggs på diskett, USB-minne eller CD som datorn startas ifrån.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går jag till den här sidan: http://www.killdisk.com/

 

Längst ner på startsidan så står det DOWNLOUD och det står BUY ska jag trycka på DOWNLOUD för att det ska bli rätt?

 

Jag är jättetacksam för er hjälp i annat fall vågar jag inte sälja min dator om jag inte får ordning på detta.

 

Förresten hur kunnig måste man vara för att hitta information på en formaterad data? Och tror ni det är vanligt att folk gör så om dom köper en billig dator ex. på Blocket och i vilket syfte gör folk det i såna fall?

 

Hälsningar Alexandra

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Längst ner på startsidan så står det DOWNLOUD och det står BUY ska jag trycka på DOWNLOUD för att det ska bli rätt?

 

Ja, du ska klicka på DOWNLOAD längst ned. Sedan väljer du att ladda ned bootable ISO-image, som du bränner på en CD eller DVD-skiva.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten hur kunnig måste man vara för att hitta information på en formaterad data?

Om datan inte har skrivits över med ett program som ex. Killdisk är det väldigt lätt att komma åt den. Det finns högvis med gratisprogram som kan återvinna data från en formatterad disk.

Om datan är överskriven en eller två gånger går det ofta att återvinna den ändå, men då krävs det ganska avancerad utrustning.

 

Och tror ni det är vanligt att folk gör så om dom köper en billig dator

Knappast vanligt, men det är ju lika bra att ta det säkra före det osäkra när det handlar om känslig information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket.

 

Får väl återkomma när jag är klar och berätta hur det gått. Har en känsla att det tar sin lilla tid. Tömma den gamla datorn, formatera om och sedan köra programmet som ni har hänvisat till.

 

Trevlig helg/Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också använda ett som heter Eraser, som är godkänd av bl.a Pentagon, den är gratis och använder alla dom normala fem steg, där bl.a. Gutmannrensing ingår.

 

http://www.heidi.ie/eraser/

 

 

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 20:07:59 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tömma den gamla datorn, formatera om och sedan köra programmet som ni har hänvisat till.

Om du ska köra Killdisk eller något annat av programmen vi har tipsat om så finns det ingen anledning att göra en formatering innan du kör programmet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill man verkligen vara säker på att informationen inte går att återskapa

 

Att lägga all känslig information i en speciell mapp och kryptera den mappen, hur pass bra kan det tänkas bli?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån här i tråden som lyckats återvinna gammal information från en hårddisk som varit överskriven med 00000 en gång?

 

I så fall skulle en kort redogörelse av hur det gick till vara intressant.

 

I många andra trådar påpekas ju att gammal information kan återvinnas från hårddisken bara informationen inte skrivs över med nya filer.

 

Så gör ingen ting om du fått problem, installera tex inte om windows på en hårddisk som man förlorat kontakten med egna filer på. För då försvinner möjligheten att få tillbaka gamla filer som skrivits över vid ominstallationen av windows.

 

Att kanske NSA och FRA kan ta en hårddisk, plocka sönder den och köra diskarna i labb med särskild utrustning för att avläsa information vid sidan av "spåren" eller på annat sätt är ju inte en risk när man säljer en dator privat som jag ser det. Kostnaden är för hög. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att lägga all känslig information i en speciell mapp och kryptera den mappen, hur pass bra kan det tänkas bli?

Fast det är väl inte så lätt att hitta de lösenord och formulärdata som man har låtit Internet Explorer spara åt en. ;) Det är ju många som frågar hur de ska slippa att IE föreslår sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag syftade på saker du lägger in på datorn själv.

 

Men visst, saker kan ju mellanlagras lite varstans så ska man vara helt på säkra sidan får man väl ändra alla lösenord när man säljer burken :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
jannejanne skrev:

Är det nån här i tråden som lyckats återvinna gammal information från en hårddisk som varit överskriven med 00000 en gång?

 

Jag har personligen inte varit intresserad av informationen på gamla hårddiskar, så någon sådan erfarenhet har jag inte. Om jag vore intresserad så skulle det säkert inte vara svårt att ta reda på hur man gör.

 

Om så inte vore fallet att det inte skulle gå, så tror jag inte att företag med känslig information på sina hårddiskar hade behövt bekymra sig så mycket.

 

Då hade det bara varit att dumpa företagsdatorer bland elektroniken på soptippen med enkel formatering. Ingen som behövt stå med slägga och slå sönder hårddiskarna, för att dom inte ska hamna i orätta händer.

 

Datortidningarna har haft artiklar om det här. Säkerhetsföretag har köpt in gamla hårddiskar på Blocket som test. Hårddiskarna har varit formaterade av ägarna i tron på att all information är borta. Det har visat sig vara en enkel match att få tillbaka all informationen igen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om så inte vore fallet att det inte skulle gå, så tror jag inte att företag med känslig information på sina hårddiskar hade behövt bekymra sig så mycket.

 

De bekymrar sig nog för att personer med större resurser än privatpersoner kan stjäla information :)

 

Med det menar jag att det kan ju vara möjligt att göra men i praktiken ointressant om det inte finns rätt stora fördelar att vinna.

 

Men är det så enkelt som att tanka ner nåt gratisprogram och sedan enkelt bläddra runt på disken, ja är det ju lite värre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu så har jag rensat, formaterat min gamla dator och ska nu köra den här filen som rensar ytterliggare.

 

Men jag har ett problem! Det är en zipfil.

 

Jag har ett zipprogram på en skiva jag har laddat hem tidigare ska jag då installera den och öppna rensprogrammet i den?

 

Hoppas någon kan hjälpa mig sitter med det här just nu.

 

Tack på förhand/Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Nu så har jag rensat, formaterat min gamla dator och ska nu köra den här filen som rensar ytterliggare.

 

Men jag har ett problem! Det är en zipfil.

 

Jag har ett zipprogram på en skiva jag har laddat hem tidigare ska jag då installera den och öppna rensprogrammet i den?

 

Hoppas någon kan hjälpa mig sitter med det här just nu.

 

Tack på förhand/Alexandra

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows XP brukar kunna hantera zip-filer utan några särskilda program, det brukar bara vara att högerklicka på filen och välja extrahera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...