Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fick problem i samband ominstallation av Windows 98...


stickans

Rekommendera Poster

Det gick snett för mig när jag la in WEP-krytering för mitt WLAN. WLAN installationen kraschade och efter det gick det inte att installera WLAN igen. Som tur var hade jag inte mer på hårddisken än att jag kunde flytta över det till en annan dator.

 

Därefter har jag låtit formatera hårddisken och höll nu på att lägga in Windows 98 igen. Den här datorn har bara 68 MB RAM så tyvärr kan jag nog inte ha något annat operativsystem här...

 

Vid ominstallationen av Windows 98, efter formateringen, uppstod mitt problem. Satte in en W98 startdiskett i floppyn. Fick upp bl a det alternativ jag ville ha:

 

"Altenativ 1: Starta om datorn med SD-ROM-stöd." - så jag väljer det alternativet.

 

Efter en stund kommer det upp:

 

Drive E = Driver MSCD001 unit 1

Drive F = Driver MSCD001 unit 2

 

A:\

 

Eftersom jag har CD-ROM-skivan i E: så skrev jag efter F:\ direkt efter A:\ - Men ingenting hände…

Har sedan testat med att bara skriva in F: och dessutom provat med E:\ , E: , A:\ , A: - men ingenting händer.

 

Vad ska jag skriv där för att få datorn att hitta Windows 98 i CD-ROM-enheten?

 

Eller har jag gjort fel redan tidigare under mitt försök till ominstallation av W98?

 

Har sökt här, men hittar ingen tråd som har hjälpt mig.

 

Mvh

stickans

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick du ordning på det ?

 

Ska du köra med wlan skulle jag inte rekommendera win98 möjligvis Linux men mer ram skulle inte skada.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Host!

 

Ja, jag fick W98 installerat till slut. Men det var något strul med min W98-CDROM-skiva och det var det som ställde till problem vid installationen. Kom då över en engelsk version, som jag nu använder. Hade självklart föredragit en svensk, men visst går det med den engelska.

 

Linux funderade jag på först, eftersom det skulle varit intressant för mig. Men jag kan inget om Linux, så det fick bli W98. Tänke ge mig på vissa experiment annars...

 

Till sist, Som du säger så skulle lite mer RAM-minne ha suttit fint, men någon har sagt till mig att datorn är så gammal att jag nog måste in i BIOS och göra inställningar/kontroller? innan jag kan stoppa i den mer RAM-minne – och även här har jag lite för dåliga kunskaper… :-(

 

Men som sagt, jag fick igång W98 och kannu använda datorn. Får vara belåten med det… :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...