Just nu i M3-nätverket
Jump to content

avklippt usb- kabel

Mr Ferrari

Recommended Posts

Om man råkat klippa av en usb-kabeln till t.ex sin gamepad.

Går det att sätta ihop den igen

Tacksam för snabbt svar :-)

Går det att sätta ihop den igen

Ja, om du är lite händig så visst går det...

Det är en vanlig sladd så du får skarva varje ledare för sig och se till att dom är väl isolerade ifrån varandra.

Du bör ha tillgång till lödpenna och krympslang, att försöka med sockerbitsplint är inte någon bra lösning.

Var är den klippt, är det närmre gamepaden eller USB kontakten, eller är den klippt mitt i?

Om det är närmre gamepaden så kan det vara en bättre lösning att löda in den på kretskortet (om den inte sitter i en kontakt) och skaffa en förlängningskabel för USB om den är för kort.

Tunna/

Tack för det snabba svaret.

Den är avklippt nästa precis i mitten. :-)

Sen är det tyvärr så att jag inte är händig av mig.

Så om jag måste lämna in gamepaden till "service".

vad tror du det kan kosta?

eller är det bättre att köpa en ny?

Det troliga är att det blir enklare och billigare (utan att veta vad din gamepad kostar) att köpa en ny om du inte känner någon som kan hjälpa dig för en liten slant.

Du kan ju fråga runt efter vad det kan kosta men räkna med att det kan bli fel på en skarv så i längden lönar det nog sig att köpa nytt i alla fall.

Tunna/

Så speciellt händig behöver man inte alls vara. Skala av de enskilda ledningarna, tvinna ihop dem och linda runt med eltejp, värre än så är det inte.

En vanlig avbitartång kan vara lite svår att skala ledningar med men om du skaffar en tång för kabelskor så fungerar de bra att skala av ledningar med.

Att lämna in på lagning kostar säkert mer än att köpa en ny om den nu inte var väldigt dyr.

En vanlig avbitartång kan vara lite svår att skala ledningar med men om du skaffar en tång för kabelskor så fungerar de bra att skala av ledningar med.

Vad är det för fel på tänderna? Utmärkt skalverktyg som man alltid har med sig:)

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Kroppens multiverktyg, funkar ju bra som kapsylöppnare också!

Visst, men glöm inte att de även funkar som spänningstestare. Med lite träning så kan man nog bli ganska bra på att avgöra vilken spänning det är och ifall det är växel- eller likspänning:)

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

Beroende på vilka slags kramper och spasmer man får kanske man t o m kan uppskatta frekvensen? ;)

OK, nu blev det kanske lite OT :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...