Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket filformat är master?


Prometeus

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett antal CD skivor med inspelning med min egen musik. Dessa skivor är mastrar, dvs det enda påtagliga jag har sparat av mina inspelningar.

 

Eftersom jag är rättså dålig på att ta hand om CD skivor (de ligger ofta och skräpar och blir skadade) och eftersom jag lagt märket till att de kan förstöras med tiden tänkte jag lägga in samtliga mina inspelningar av mina låtar i datorn, samt spara en backup av dem på ett USBminne.

 

Jag undrar vilket format som kan räknas som master? Dvs vilket format är identitskt med formatet på CDskivorna, och innehåller mest information från inspelningarna?

 

Är det .cda eller? Inspelningarna är för det mesta en-kanals inspelningar av min röst och gitarr och är troligen (eller åtminstonde ibland) i stereo.

 

Jag vill dels ha filerna för att spara, men även för att utgå från och koda om till andra olika format, troligen främst mp3. Och möjligen vill jag även kunna bearbeta dem i ljudprogram.

 

Tacksam för svar-

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var intressant att få veta om "Flac", men så vansinningt mycket filer har jag inte än så att de behöver komprimeras.

 

Jag vill bara veta vilket filformat som är lika med det som finns på en CD-skiva.

 

Om man bara rippar utan att omkoda vet jag att det kan bli Wav, men har hört att wav inte är det samma som filerna som finns på CDn. Så jag undrar vad som är det korrekta formatet att spara i för att det skall vara lika med att ha låten på en CD skiva.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wav är inte en identisk kopia av det som finns på CD-skivan, med det behövs inte heller, tex så finns det viss typ felkorrigering, tidkoder och annat.

 

Men ljudmässigt är Wav detsamma som det ljud som finns på en CD.

 

Det ska då vara 44.1 kHz, 16 bit och stereo.

 

Vill du en exakt kopia, får du göra en sk image med tex Nero eller något annat program som kan det, men det är tämligen meningslöst eftersom du då inte kan spela upp den utan att öppna imagefilen, med tex Daemontools.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 23:07:04 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...