Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan ej boota från CD:n vid nyinstallation?


kidcox

Rekommendera Poster

Mitt Windows strular så jag vill installera om mitt C: med ett helt nytt fräscht Win XP och formatera hårddisken. Däremot ska jag ha kvar mina andra partioner D och G men det ska ju inte vara några problem.

 

Problemet är att trots att jag går in i BIOS och väljder startordning så Bootar datorn inte från CD:n. Har även kollat ifall man behöver några nya drivrutiner till min NEC 3500 DVD/CD Rom men det verkar icke så.

 

Istället testade jag med startdisketter till Win XP som jag använt tidigare när jag installerade om en annan dator med samma problem. Efter att datorn kännt av diskett 1 så ska man sätta i diskett två och trycka Enter men där händer det inget mer. *suck*

 

Vad kan jag göra nu då???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Vad är det för dator du har?

 

Råkade ut för samma sak med en Delldator. Ändrade i BIOS så att CD:n skulle vara först i startordningen, men datorn vägrade starta från CD-spelaren.

 

Till slut hittade jag en speciell meny att gå in i via F-tangenterna, som stod längst upp till höger på skärmen. Minns inte exakt vad den hette nu, men det var något med Boot. Först då startade datorn från CD-spelaren, och installationen satte igång.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Nä jag har ingen Dell utan en ihopplockat Dator från Pyrotech.

 

menar du att du hittade den där funktionen i BIOS?

 

Jag kan liksom inte förstå varför det tar stopp när jag ska sätta i startdiskett 2 för det har jag nyss gjort på tjejens gamla datorn när även den CD-spelaren strulade *suck*

 

Tacksam för fler tips men när man söker på nätet så hittar jag inga andra tips än att man ska ändra i bios eller fixa startdisketter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...