Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
martinioz

Design av webbshop-stomme?

Rekommendera Poster

martinioz

Hej!

Jag och tre killar har ett UF-företag som ska skapa en dynamisk webbshop, med hjälp av ASP.net, MySQL och HTML.

Vi ska börja med att bygga en stomme i HTML, och funderar vi på vilket sätt vi ska bygga layouten.

Den bör vara någorlunda anpassad för ett senare kommande dynamiskt innehåll, i så möjlig mån det går.

Sidans innehåll: Meny, meny två, kundvagn, sidhuvud, reklamplats och huvudinnehåll.

Känns gammalmodigt att använda frames, och frames är vad jag hört inte bra ur webbläsnings- och utvecklingsperspektiv.

Vad finns det för andra möjligheter? (t.ex. CSS-placering)

Ge exempel och gärna en kort beskrivning av metoden!

Med vänlig hälsning,

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
fhe
Känns gammalmodigt att använda frames

När det gäller webbshoppar handlar det förvisso inte så mycket om att vara modern som att vara användarvänlig. ICA gör inte om layouten i sina affärer så att de ser mer hippa ut helt enkelt för att det har viss betydelse att kunderna inte känner sig vilsna.

Det finns egentligen inget som är dumt med frames så länge de är rätt använda, samma sak gäller tabeller (dvs använd dem inte till layout utan till tabeller).

Problemet ligger mer i att många inte ser att de frames de använder bara rör till det hela i onödan (och lätt gör sajten svårnavigerad).

CSS är praktiskt eftersom det gör det html-koden lättöverskådlig, gör det möjligt att ha olika style sheets beroende på om man skriver ut eller visar på skärm men också gör att sajten kan se snygg ut för de som kan se det snygga men vara funktionell för de som inte ser (eller vill se).

CSS i sig är dock ingen silver bullet, ska det göra någon som helst nytta ur ett användarperspektiv krävs det att man tittar lite på hur man placerar saker. Det är jättevanligt att sajter (utan CSS, t.ex i en mobiltelefon) visar menyer och annat junk först på sidan istället för innehållet, som förmodligen är det man vill se. Rätt gjort så kan menyerna hamna överst (eller var som helst) om man har CSS-stöd men hamnar förmodligen mer undanskymt i slutet för de som inte har det.

Sidans innehåll: Meny, meny två,

Vad en "meny två" är för något vet jag inte och har således inte tagit någon hänsyn till i det här inlägget.

Tittar man på de två senast använda webbshopparna jag besökt skulle jag nog påstå att http://www.dustinhome.se/ tillhör de bättre och http://www.kungsholmsfoto.se/ de sämre (även om den är enormt mycket bättre än den var för ett år sedan).

Vad är ett UF-företag förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Stefan K

UF = Ung Företagsamhet

[edit] Jag hade ett sånt när jag gick i gymnasiet men jag ser att Martins ålder är 28 så det kanske står för nåt annat i det här fallet...

~ Stefan ~

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

[inlägget ändrat 2007-01-13 00:24:03 av Stefan K]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
martinioz

Jo men ung företagsamhet stämmer bra, och några 28 år är jag inte riktigt, närmare 18. Hade inte angett något personnummer så då blev jag 28 år automatiskt verkar det som.

Vi har faktiskt en förebild för vår webbshop, www.onoff.se är stilren, funktionell och lättanvänd. Dessa faktorer har vi för avsikt att uppnå i vår webbshop.

Vi har inte tänkt att ha en fungerande webbshop i t.ex. mobiltelefon, eller handdator, då dessa vad jag vet ska kodas i xhtml eller vad det heter, vilket krånglar till det hela för mycket kontra vad vi troligen får ut av det.

Men de tillvägagångssätt jag vet om, är som du säger; css och frames.

Om någon kan svara vilket av dessa som läses mest lika i olika webbläsare och vad som är fördelaktigt om besökaren vill ändra storleken på fönstret, så ska det nog närma sig ett "beslut".

Andra förslag, och åsikter rörande css kontra frames tas också gärna emot!

/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
martinioz

Jag valde CSS formatering enbart, med absolut positionering på allt. Tack för svaren. Resultatet går att skåda på www.ufbay.com =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...