Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Makro för att skapa faktura?


sir_erken

Rekommendera Poster

Hej!

Finns det någon som vet hur man kan skapa ett makro för att skriva ut en faktura i excel?

 

Jag har en e-butik med oscommerce och skulle vilja få uppgifter hämtade därifrån och in i fakturan.

 

Är detta möjligt?

Hur går man tillväga för detta? (Har bara använt excels enklaste funktioner förut...)

 

MVH

Stefan

Spastugan.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer specifik får du vara. Det finns en fakturamall i Excel som du kan utgå ifrån.

 

vad vill du att VBA-koden ska göra?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu, jag vet inte riktigt vad som är möjligt att göra.

Enklast kanske är om jag kopierar texten från ordern rakt av till en txt fil och sedan på något sätt läser in informationen till excel fakturan därifrån?

Är det möjligt?

 

Text filen skulle då se ut så här:

Faktureringsadress:

 

Kalla Karlsson

Norrtäljevägen 2c

Norrtälje, 76143

Uppland, Sweden

 

Tel: 017615513

 

 

 

 

Leveransadress:

 

Kalle Karlsson

Norrtäljesvägen 2c

Norrtälje, 76143

Uppland, Sweden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Order #: 1044 Order datum: 01/12/2007 Betalning: Faktura

 

 

 

 

 

 

 

Produkter Art.nr á pris Total

1 x Äggformade badbrus 6-pack art nr. 3012 115,00kr 115,00kr

1 x Ljushållare. 2-pack art nr. 2002 59,00kr 59,00kr

1 x Skrubbvante art nr. 4002 75,00kr 75,00kr

1 x Agno olivtvål - Vanilj art nr. 1014 25,00kr 25,00kr

Totalt exklusive frakt: 274,00kr

Fraktkostnad (Billigaste alternativ): 58,00kr

Inklusive moms : 66,40kr

Totalt: 332,00kr

 

Det som ska lyftas ut är väl faktureringsadress, order#, order datum, antal, produktnamn, ev art.nr, á pris, pris och

Totalt exklusive frakt: 274,00kr

Fraktkostnad (Billigaste alternativ): 58,00kr

Inklusive moms : 66,40kr

Totalt: 332,00kr

 

Sedan någon funktion som räknar fram ex 15 dagar från det att man skriver fakturan och sätter det som sista betalningsdag.

 

 

 

 

Är detta något som enkelt låter sig göras?

Kan nån förklara hur isfåfall, eller hur jag kan lära mig göra det?

Är som sagt ny på det här med excel...

 

Att utgå från den färdiga mallen blir lite svårt då jag måste göra en mall som passar pappret med inbetalningskort längst ner. Men men... Allt det här kanske är en övermäktig uppgift?

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-12 20:43:35 av sir_erken]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst går det! Bara man lägger ned lite arbete på det.

 

Steg ett är att identifiera vad man har, dvs varifrån man kan hämta de data som behövs. En textfil kan duga dock måste man kunna identifiera vad allt är för att lyckas helt.

 

Vilket format finns den i tidigare, dvs i webb-butiken? Kan du läsa av en order via en webbsida kanske det är enkelt att skapa en webbfråga som plockar dina data från just denna sida? Det kan troligen, jag vet inte, vara enklare. Det beror på hur det ser ut.

 

Om textfilens utseende är statiskt, dvs följande (eller något liknande) stämmer:

1: Sök efter rad med ordet "Faktureringsadress"

2: Finn nästa icke tomma rad.

3: Importera alla data till nästa tomma rad

(nu ska man ha alla adressdata)

 

4: Sök efter rad Order#

5: Läs order nummer efter kolon.

6: Sök på samma rad sträng Order Datum. Importera datum efter kolon (formatera så att excel känner igen datumet)

7: Sök efter rad med sträng Produkter

...

 

osv.

 

Dvs att det är möjligt att steg för steg identifiera och begränsa vilka rader/texter som hör till vad, att det går att skilja olika områden från varandra.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, filen kommer se ut som det jag klistrade in. Det enda som ändras är ju självklart vad de köpt ;)

 

Men hur talar jag om för excel att leta upp "Order" i filen c:\order.txt och sedan infoga nummret som står efter ": " och infoga detta i cell g8

?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på om det kan fungera med formler... Ja det kan det men det blir lite krångligt... Och eftersom VBA-kod krävs för att importera filen snyggt kan vi nog sköta det helt inom VBA.

 

men innan jag tar mig an det fyrar jag av ännu en fråga:

 

Din e-butik, är den databasdriven? Då kan ju Excel hämta data via SQL-fråga till databasen. Okej, inget jag kan men det finns nog andra här som kan hjälpa med det.

 

Om du nu vill ta in det från en textfil finns några olika vägar att gå kan jag tro.

1: En Querytable kopplad till en fil som du kan uppdatera. Den dyker då upp med samma formatering varje gång på ett blad.

2: Öppna och läsa filen i VBA och ta ur de data som du vill ha.

3: Importera rådata via VBA och skriva detta till ett blad. Samma format då som 1.

 

 

Om 1 eller 3 kan man nog fixa formler som klarar det mesta men kanske det är bättre att ha det via VBA som i alternativ 2.

 

 

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, butiken bygger på en databas, vill dock helst kunna skriva ut fakturor utan att vara uppkopplad mot den.

 

 

Måste tyvärr erkänna att jag inte föstår mig på det här. Har programmerat c++ och lite sånt förut men aldrig hållit på med excel.

 

SKulle du kunna hjälpa mig med att skapa detta, om jag mailar över min fakturamall samt ett exempel på hur textfilen ser ut?

 

Har tyvärr inte ekonomin för annat än en symbolisk ersättning som tack för hjälpen.

Kanske nån/några varor från shoppen? (säljer exklusiva badprodukter)

 

 

MVH

Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sure, gör det...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...