Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SNÄLLA KAN NÅGON HJÄLPA MIG!!!!!


mongolidberg

Rekommendera Poster

jo jag har ett stort problem med min nya kamera när jag laddar över filmerna så blir filmerna en massa vob. ifo. bup filer är det någon som kan säga mig hur jag gör för att alla dom filerna ska bli en fil..

 

hör av er ni som kan till min msn verbalpojk@hotmail.com

 

 

vore kul att få snacka med ett proffs...

 

Magnus & Anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du gjort är att skapa filer för en DVD, alltså gjort en DVD som är klar att brännas. Hade du tänkt att skapa en fil att spela upp/spara på datorn i stället?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej jo jag vill få filerna till datorn så jag sedan kan redigera filmerna...

filmerna som jag spelar in hamnar direkt på en sån mini dvd som jag sedan sätter in i datorn

¨

 

/magnus/anna

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan koppla kameran via en FireWire-kabel till datorn och spela in m h a ditt redigeringsprogram. Har du XP kan du spela in och göra enkel redigering med Windows Movie Maker, finns under Program/Tillbehör. Var noga med att spela in med formatet DV-AVI, som är bäst kvalité på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan tyvärr inte koppla kameran med någon kabel..

det är bara kameror med hårdisk som kan det.jag har direkt inpselad på dvd.

hur gör jag med filerna alla filerna är sammankopplade med varann.

i följd tar jag bort en film som jag spelat bort så fungerar ingen annan film...

en film innehåller tre filer vob ifo bup. men hur gör jag för att få dom filerna till en ensam fil?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan tyvärr inte koppla kameran med någon kabel..

det är bara kameror med hårdisk som kan det.

Nejdå, det kan nästan alla digitala videokameror oavsett om de kör hårddisk, minidv eller något annat. Fast om inte DVD-R-kamerorna kan det så har jag viss förståelse för det, de flesta har ju ändå något som kan läsa DVD-skivor i datorn.

 

Du borde dock kunna öppna även en DVD (så som din kamera har spelat in den) och redigera den i Windows MovieMaker (eller något annat). För att göra det behöver du absolut inte slå ihop dina IFO, VOB och BUP-filer till en fil, det räcker förmodligen att antingen peka ut IFO-filen eller gå direkt på en enskild VOB.

 

Jag skulle tro att DVD-kamerorna i huvudsak är tänkta för de som vill filma som man gjorde med VHS-band, dvs utan någon större mängd redigering. Om man vill redigera filmen är DVD ett rätt uselt medie att jobba med.

 

en film innehåller tre filer vob ifo bup. men hur gör jag för att få dom filerna till en ensam fil?

Det beror som sagt på vilket format du vill att den ensama filen ska vara, om målet är att göra en DVD så vill du nästan helt garanterat fortsätta att ha dem som minst en IFO, en BUP och minst en VOB-fil, det är så en DVD är uppbyggd.

Att man låter det bli flera VOB-filer beror antingen på att det blivit enklast att arrangera klippen så eller (om det är stora klipp) för att de är storleksbegränsade till 1 Gigabyte för att garanterat fungera på alla DVD-spelare.

 

Rent generellt så tror jag det är bäst om du låter bli att försöka förstöra formatet och lämnar åt det redigeringsprogram du väljer att läsa och skriva formaten som de ser ut.

 

Här kan du läsa om DVD-formatet:

http://www.videohelp.com/dvd#struct

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-12 18:14:01 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan tyvärr inte öppna dom filerna i movie maker.

jag har testat att ladda ner alla slags möjliga program men det funkar ej.

när jag sätter in mini disken i datorn så kommer det bara upp spela upp skivan. med vad ska jag kopiera skivan till datorn?

 

fattar inte att allt ska vara så krongligt. varför kan det inte bara vara så som en mp3 spelare man pluggar in den i datorn sen öppnar mappen och tar bort och lägger till...

 

 

det enda jag fick med när jag köpte kameran var nero och en kabel till tvn med röd,vit,gul uttag...ingenting annat

 

 

när jag laddat filmerna till datorn så kan jag ej ta bort någon film utan att alla andra ska förstöras

 

 

kan inte så mycket om movie maker..

 

 

tack för att du tar dig tid och svarar på mina frågor..

 

 

du får gärna höra av dig till min msn

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är faktiskt problem om man vill redigera DVD filer i datorn, du kan nog inte få in filerna i Movie Maker direkt.

 

Däremot kan det finnas en annan möjlighet men då är risken stor att du förlorar bildkvalitet. I nero 7 finns ett program som kan coda DVD filer till DV format och därmed få filerna hanterbara för Movie Maker.

 

Även redigeringsprogrammet Studio kan hantera dessa omcodade filer, både Studio Plus 9 och Nero 7 finns på nätet som provversioner, kan alltså laddas hem gratis för prov och fungerar 30 dagar.

 

Här hittar du provversionerna ifall du vill testa:

http://hem.passagen.se/hemvideo/huvud,s.htm under länken "Hämta Installera".

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välj / Nero Vision / Skapa film. Hämta in filerna och lägg ut dom på tidslinjen. Välj Nästa / Exportera film / sedan väljer du DV-Typ2.

 

Tror att Movie Maker kan hantera både typ 1 och 2.

Lämpligt att först testa med en kortare filmfil för att se resultatet.

 

Räcker inte den här informationen får vi fortsätta i morgon kväll, klockan är mycket, Lycka till !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testar det med ett mindre filmklipp... tack så mycket för din hjälp..

jag skriver i morgon ifall det gick.

 

godnatt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mycket bra alternativ om det får kosta en liten slant är Sony Vegas Studio.

 

Där kan man importera filmen direkt från dvdskivan och redigera direkt i Vegas utan att gå via en massa konverteringar hit och dit. Själva redigeringsprogrammet är också mycket bra, betydligt fler möjligheter än t ex Movie Maker. Det ingår också program för att återföra sina redigerade filmer till dina egna dvdskivor med menyer och allt.

 

http://www.sonymediasoftware.com/Products/ShowProduct.asp?PID=977

 

Det går att köpa t ex hos Dustin för 596:-

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086596

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hela bilden klar för mig men jag förstår att det gäller att importera olika filformat.

Jag använder "Ulead videstudio 10 plus" som man kan prova gratis i 30 dagar se länken: http://www.ulead.com/vs/trial.htm

Med den kan man (i likhet med många andra produkter) hantera olika format från dvd dv etc. Sedan kan man redigera lägga till ljud text bilder etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brandklipparen

Hej!

 

Har kanske inte förstått hela problematiken, men är det så att du lyckas få dina VOB-filer att hamna på datorn föreslår jag att du testar det lite mera okonventionella sättet att byta filändelsen VOB till MPG och sedan importerar den till MovieMaker. Det brukar funka att luras...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att köpa t ex hos Dustin för 596:-

 

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086596

www.dustin.se är för företag omjag fattat det rätt. för privatpersorner är det www.dustinhome.se.

Det blir dyrare när du inte köper till företag så den billigaste från dustinhome kostar 745:- utan frakt.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010086596

[inlägget ändrat 2007-01-13 12:28:43 av .//>Tomas]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.dustin.se är för företag omjag fattat det rätt

 

Inte alls. Privatpersoner kan handla från Dustin, inte bara Dustinhome.

 

Det är exakt samma pris för företag som för privatpersoner men jag hade visst klistrat in priset utan moms.

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 13:22:50 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan någon adda ig på msn eller på skype verbalpojk@hotmail.com

så kan vi prata...

/anna och magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så kan vi prata...

Du är relativt ny på eforum och har kanske inte förstått vitsen med ett forum.

Det är genom att saker avhandlas här och inte på MSN som eforums samlade kunskaps byggs upp, därmed finns chansen att andra med samma problem hittar lösningarna här (de kan aldrig söka i din MSN-historik).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Hej!

Jag har försökt att göra exact detta, ta in en VOB fil direkt från DVD till Sony Vegas men jag lyckas inte. Det blir så tung och programmet hänger sig. Om det inte hänger sig så är det extremt långsamt.

Gör du nått speciellt när du importerar filen?

Jag lyckas inte med detta och letar efter nått sätt att komma runt problemet.

 

Funkar program med MAC bättre VOB filer? Kommer snart få en MAC.

 

Tacksam för alla svar jag kan få.

Karin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har fungerat bra för mig. Jag har inte tillgång till någon DVD-kamera så det jag provat med är att importera från vår HDD/DVD-recorder. Vid nåt tillfälle har det hänt att själva importen tar vansinnigt lång tid (Vegas gör nåt men jag vet inte vad). När det väl är klart går det bra att redigera som vanligt.

 

Andra alternativ är att kopiera VOB-filen till datorn och öppna den i Vegas. Funkar inte det kan du prova att "rippa" skivan med DVDDecrypter och sedan importera filerna i Vegas.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...