Just nu i M3-nätverket
Jump to content

installera javamiljö????

Pnil

Recommended Posts

Försöker installera Java på datorn, så att jag ska kunna programmera lite. Har hämtat en fil från javas hemsida som heter "jre-1_5_0_09-windows-i586-p-iftw.exe och kört.

Då skapades mappen jre1.5.0_09, men vad gör jag sen?

jre står det först i filnamnet, det lär vara Java Runtime Environment, dvs den virtuella maskinen så att man kan köra färdiga javaprogram. För att utveckla så behöver du en JDK, Java Development Kit.

Senaste versionen är JDK 6: http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp

som är ny.

Om du föredrar version 5, där Update 10 är den senaste, så finns den här:

http://java.sun.com/javase/downloads/index_jdk5.jsp

Aha jag förstår.

Nu har jag installerat JDK 6. Är det så att jag nu skriver programmen i notepad och sedan kör via cmd-fönster? Med javac-kommando antar jag? Finns det isåfall nåt enklare sätt, typ nån färdig miljö att köra i? Är en smula förvirrad här.

Mvh Pernilla

Personligen tycker jag att BlueJ är ett väldigt bra program att börja programmera i, man behöver inte skapa main alls, utan kan testköra alla metoder direkt, plus att man får en smått grafisk överblick över sina klasser och hur de relaterar till varandra, mycket pedagogiskt, och gratis!

• 1 year later...
Alexandra Wow

Spelar det någon roll i vilken ordning man installerar JRE, JDK och valfri textredigerare (t.ex TextPad)?

När man installerar JDK så kommer det nog med en JRE, i varje fall så var det så i tidigare versioner.

Alexandra Wow

Okej, nu fick man ladda ner dem för sig och installera dem för sig. Men det är möjligt att det fanns nån paket-verion som jag missa. Tycker Suns sida är en anning rörig och stor. Svårt att hitta om man inte vet exact vad man letar efter.

Du behöver inte ladda ner både Java Runtime Environment och Java Development Kit, eftersom den sistnämnda kommer med ett paketerat JRE.

Glöm inte att uppdatera operativsystemets CLASSPATH o eventuellt PATH, vilket är särskilt viktigt intressant när du ska börja kompilera paket.

Bra val av editor i TextPad, eftersom du kan kompilera utan krusiduller via snabbkommando. Även enklare än ett IDE som Eclipse, vilken i början kan vara lika svår att förstå som språket i sig.

Jag har gjort en egen textfil med referenser till hur jag brukade ställa in kortkommandona i min TextPad när jag använde det som editor. Jag inkluderar det nedan. Inställningarna gör att man kan kompilera o köra klasspaket utan att behöva gå ut i kommandopromten o trixa.

compile java
============
command:javac.exe
params: $File
initial folder: $FileDir
regexp: ^\(\(\(.[^:]\)\|\([A-Za-z]:\)\)[^:]+\):\([0-9]+\):

compile java package
====================
command: C:\Program\Java\jdk1.6.0_05\bin\javac.exe
params: -sourcepath $FileDir -classpath C:\Program\Java\jdk1.6.0_05\jre\classes $File -d C:\Program\Java\jdk1.6.0_05\jre\classes\

regexp: ^\(\(\(.[^:]\)\|\([A-Za-z]:\)\)[^:]+\):\([0-9]+\):

run java app
============
java.exe
params: $BaseName

run java package
================
command: C:\Program\Java\jdk1.6.0_03\jre\bin\java.exe
params: $Sel.$Basename
initial folder: C:\Program\Java\jdk1.6.0_03\jre\classes
regexp: ^\([^(]+\)(\([0-9]+\)):

Viktigt att komma ihåg när du kör paket (run java package) är dock att variabeln "$Sel" i Textpad står för "selection", eller det som du markerat med musmarkören inne i din java-kod i din .java-fil. Du måste nämligen ha med klasspaketets namn i körningskommandot för att det ska funka. Jag brukade markera paketets namn innan jag körde paketkoden efter kompilering. Om min kod innehåller en paketdeklaration...

package rawd.geometry.Computations;

...och jag då markerar "rawd.geometry.Computations;" blir detta värdet av TextPads variabel "$Sel". Om du inte gör såhär när du ska kompilera paket i TextPad blir det knas, då är det lättare att kompilera i kommandoprompten. Använder du Eclipse eller nån annan utvecklingsmiljö slipper du fundera på detta.

Observera också att ska du kompilera paket måste du hålla reda på var dina egna paketklasser finns, för att skapa dina kortkommandon i TextPad. I mitt fall låg allt i "C:\Program\Java\jdk1.6.0_05\jre\classes\". Det kan vara viktigt att hålla reda på var javac.exe finns också, i mitt fall "C:\Program\Java\jdk1.6.0_05\bin\javac.exe".

[inlägget ändrat 2008-07-25 20:10:22 av rawd]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...