Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Moderkort dubbla kärnor


it04-22

Rekommendera Poster

Hej

 

Perfekt. här kan jag säkert få bra råd och tips.

Jag tänkte att jag skulle köpa mig lite delar och bygga en egen dator. Som många andra misstänker jag. :)

 

Då blev jag genast lite förvirrad. Jag börjar med moderkortet. Jag vill så klart gärna ha ett som är förberett för CPUer med dubbla kärnor. Då är det exempelvis ett moderkort med AM 2 socket som gäller va?

Vad är skillnaden på ATX, mini-ATX och allt som finns? Att dom passar till olika lådor förstår jag men vad skiljer dom åt? får jag ett lite sämre moderkort om jag köper ett mindre kort (mini ATX)?

Jag har gamla plåtlådor står sen gamla datorer, kommer dessa att kunna passa nya moderkort? är det lämpligt?

 

Om jag köper en processor med dubbla kärnor, spelar frekvensen någon större roll då? kommer jag märka skillnad då jag har en AMD Athlon xp nu?

 

Sen behöver jag ett bra grafikkort, med minst 128MB RAM om jag har läst rätt angående nya kraven för Windows Vista? Är det lämpligast med ett eget grafikkort i stället för internt på moderkortet? Eller blir det dyrare/billigare?

 

Hoppas att någon orkar svara på allt detta...

Mvh Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att någon orkar svara på allt detta...

Lätt, hoppas du får något ut av detta, själv älskar jag att pula ihop grejer.

Jag vill så klart gärna ha ett som är förberett för CPUer med dubbla kärnor.

Vill du fortfarande hålla dig till AMD?

om du tänker att du vill AMD för 64bitars versionen så kan du lika gärna ta Intel, alla nya processorer har 64 bitar.

Jag skulle säga att du väljer någon av Intels nya Core 2 Duo serie, de är bland det bästa på marknaden nu. Då gäller Socket 775.

ATX är nya standarden på moderkort för datorer.

Core 2 Duo är dual core (2 kärnor).

En Core 2 Duo E6600 kanske på 2.8 GHz kanske?

Om du vill klocka din processor så välj den billigare versionen, E6300 på 1,8 GHz. OBS E6600 kostar 1000 kronor mer!!!

(Klocka är så att du stressar/trimmar datorn så att den jobbar snabbare, jag klockade min från 2.66 till 4.1 GHz. Om du klockar, då måste du ha bra kylning!)

 

 

 

(detta är jag inte 100% på)

Mini-ATX är om du ska bygga en HTPC, alltså inte en "vanlig dator"

se: http://sv.wikipedia.org/wiki/HTPC

på ett mini-ATX är de färre PCI platser.

Jag har gamla plåtlådor står sen gamla datorer, kommer dessa att kunna passa nya moderkort? är det lämpligt?

Det borde ju helt klart funka och vist är det väl lämpligt, men är det inte roligare att ha ett nytt chassi för ett nytt system, fräsha upp?

Sen behöver jag ett bra grafikkort, med minst 128MB om jag har läst rätt angående nya kraven för Windows Vista? Är det lämpligast med ett eget grafikkort i stället för internt på moderkortet? Eller blir det dyrare/billigare?

 

Om denna burk byggs för Vista så skulle jag rekomendera ett eget grafikkort (inte integrerat) med minst 256MB grafik minne till det så skulla jag nog pressa in minst 1 GB RAM.

ett "eget" grafikkort blir givetvis dyrare, det är en del för sig. lämnar över frågan om vilket till experterna här på eforum.

Om jag köper en processor med dubbla kärnor, spelar frekvensen någon större roll då? kommer jag märka skillnad då jag har en AMD Athlon xp nu?

Du kommer känna av Dual core vid vissa tillfällen. Vissa spel stödjer Dual Core, och om du packar upp något med WinRAR så kommer du märka att det går mycket snabbare. Det går snabbare att starta Windows, programen laddas snabbare vid start.

--------------------------------------------------------------

Sist men inte minst, några tips från mig.

1) Tänk på att snart kommer Direct X 10, sånt vill du kunna ha om du spelar, då ska du inte lägga ner så mycket pengar på grafikkort enligt mig.

2) I och med konkurans kommer Core 2 Duo serien att tappa kraftigt i pris strax, har för mig att de skulle sänka priserna med runt 500 kronor, (detta väntar jag på)

3) när du har köpt din dator, kolla inte vad dina grejer kostar på ett tag, du kommer ledsna, priser sjunker som stenar ;)

 

Lycka till med bygget, det är det roligaste som man kan göra med en dator!

/Tomas

 

[inlägget ändrat 2007-01-12 16:48:17 av Ompalaz]

[inlägget ändrat 2007-01-12 16:49:28 av Ompalaz]

[inlägget ändrat 2007-01-12 16:53:00 av Ompalaz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bygga en ny dator kan göras på 2 sätt, man köper en byggsats från tex Komplett. Vitsen med detta är att rimligtvis bör Komplett ha sett till så komponenterna passar ihop.

 

Alternativt man plockar ihop komponenterna själv. Då ska man ha klart för sig att det är lika stora skillnader mellan moderkort som mellan bilar.

Jämför dessa customers reviews från newegg.

http://www.newegg.com/Product/CustratingReview.asp?item=N82E16813128012

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=Customers+reviews+P5B+deluxe+-WiFi+newegg&btnG=Search

http://www.newegg.com/Product/Product.asp?Item=N82E16813131045

för det ena kortet tycker 21% att det är medelmåttigt, dåligt eller mycket dåligt

för det andra "bara" 13%"

 

Nästa steg att tänka på är att köpa kompatibelt minne. Dvs ladda hem och läsa manualen alternativt läsa omdömen för att få reda på vilka minnen som funkar.

 

Vanligt XP 32bitars utnyttjar effektivt högst 2GB så mer än 2GB är det ingen idé att skaffa.

 

Grafikkort: Man får vad man betalar för

http://www.tomshardware.se/grafikkort/20070110/index.html

 

Operativsystem: Säkraste budet är XP professional idag.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=903196#903303

 

Vad det gäller Vista så är bedömningen av vår SA att vi här på företaget aldrig kommer att gå över till Vista. Orsaken är att Vista för att skydda

Copyright skyddad Musik och Film har så många säkerhetsspärrar att vanligt datorarbete kan drabbas.

http://www.idg.se/2.1085/1.89914

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.txt

 

Och den vanliga rutinen på det här företaget (med över 100000 anställda över världen) är att vänta i flera år efter Microsoft släppt ett nytt operativsystem innan det får användas. Nya datorer blåses rena på förinstallerat operativsystem och det godkända operativet på godkänt språk (engelska) med nödvändig godkänd programmvara installeras.

 

Jag har sett datorer levererade med XP blåsas rena för några år sedan och istället NT4 med SP6 installeras, company policy.

Ett skäl till detta är att man vill vänta tills alla större säkerhetshål i den nya Windowsversionen är fixade.

Något som för XPs del väl kom med SP2 2004, 3 år efter XP släpptes.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas!

 

Jag tackar ödmjukast för ett passionerat svar! Jag håller med om att det är skitkul att bygga datorer. Tyvärr tappar man lätt vad "som är inne" när man känner sig nöjd med de datorer man har ett tag.

 

Angående Direct x10, jag letade lite grafikkort och såg ett som hade denna teknik. Det kostade runt 4500kr så det förbryllade mig. Bra att få veta varför. :0)

 

Nej jag är absolut inte insnöad på AMD processorer. Jag läste en digitalteknikkurs och läraren var så insnöad på AMD processorer så jag bara antog att detta var "bäst just nu". Men då ska jag vidga mina vyer.

 

OM jag klockar. Vrider jag upp frekvensen i BIOS då bara? Innebär det att den kommer slitas fortare eller?

 

Jo absolut, det är ju roligare med ett nytt chassi. Men det vore ju roligare med någon form av HTPC. Någon slags bordmodell som man kan ha i bokhyllan bredvid tvn. För datorn ska väll snart oundvikligen stå i vardagsrummet. :)

 

Är PCI-Express portar på moderkortet alltid bakåtkompatibelt med PCI eller är det olika format så att säga?

 

Det låter ju underbart att man märker skillnad med en dubbelkärne cpu. Det är precis vad man behöver med alla simulationsprogram man har på tekniska utbildningar.

 

Du ska som sagt ha ett stort tack för hjälpen och all klargörning. :0)

//Fredde

 

Godspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är PCI-Express portar på moderkortet alltid bakåtkompatibelt med PCI eller är det olika format så att säga?

Nej, kontakterna ser olika ut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM jag klockar. Vrider jag upp frekvensen i BIOS då bara? Innebär det att den kommer slitas fortare eller?

Ja, du vrider upp FSB:n och drar upp spänningen för att få den stabil för att klocka, dessa funktioner finns inte på alla moderkort.

Ja dom slits fortare, men det är marginellt. Det beror också på kylningen. Vi säger att du klockar din processor, då är kylningen riktigt viktig annars kan processorn förstöras.

 

Angående grafikkortet så Direct X 10 har just släppts och GeForce 8800 är det enda kortet som stödjer det. Därför är den så dyr. Det är också det bästa på marknaden just nu.

Vet inte riktigt när ATI:s motsvarighet R600 kommer då den skjuts upp hela tiden. Glömde också säga att för att få Direct X 10 måste du använda Vista.

(Vista funkar också med Direct X 9c)

 

Minnerna: hur du ser på moderkortet vilka minnen som stöds.

(följande är bara exempel) Gå in på www.komplett.se sök P5B och klicka på det. Klicka fram så du ser detaljerad specifikation --> scrolla ner så du ser "RAM hastigheter som stöds". På just ASUS P5B är det dessa RAM hastigheter som stöds: PC2-4300, PC2-6400, PC2-5300. Då är det enkelt att välja och man vet att det passar.

 

Ännu ett tips:

Om du vill lära dig att klocka som även det är riktigt roligt och du har skaffat dig en E6300, då har jag hört att moderkortet ASUS P5B har fina möjligheter till det. Jag sitter själv på ett P5B deluxe och kan inte säga annat att det är riktigt bra. Följer med bra program och inget onödigt krims krams bling bling, enda negativa enligt mig är det integrerade ljudkortet och medföljande programvara till det. rekomenderar ett eget ljudkort då det också avlastar processorn.

 

Lycka till, skriv gärna vad du skaffar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla ovärdeliga tips. jag ska berätta vad jag köpte sen.

 

Om jag har en gammal datorlåda (som är ganska stor) med ett micro-ATX moderkort i. Och sedan sätter i ett ATX moderkort, kan jag då använda samma nätaggregat till ATX kortet? Den har inga lägre spänninger och strömmar bara för att det är ett micro-ATX?

 

Mvh Fredde

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Joppe_Gotia

Det är ingen skillnad på kontakt på nätaggregatet men ett mini atx passar inte i en atx låda då skruvarna inte sitter på samma ställe om inte´jag har helt fel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...