Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Multitasking på win2k är värdelöst


Chemist

Rekommendera Poster

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Jepp... en tendens som jag ser hos Linux oxå.. Går ju bra att snacka om hastighet så länge os:et är slimmat.. men med ökat stöd för all hårdvara å nya features blir det söligt oxå, som IRIX...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tacka vet jag BeOS eller AmigaOS, right? :)

 

/Weyland - wish we had some slim OS's today that actually sported updated applications and ran on the poor architecture called PC's...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BeOS e ju raskt som f*n osv... Men ja tycker de e lite komiskt att det kallas "operativet för den som sysslar med videoredigering å tung grafik.." Vilka program då, om man får fråga hehe...?

 

Synd, men likafullt ett faktum. AmigaOS va ju långt före sin tid, en Mac från samma tid var ju ett skämt i jämförelse på alla plan =)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Detta uttalande förstår jag inte. Win2k swappar juh som en tokig om man kör med dessa spec's..."

 

Det beror lite på vad man gör med burken va?

 

128 MB funkar fint för de flesta kontorsanvändare som ska köra Office och ett par kontorsapplikationer själv och jobba med normala filstorlekar.

 

En power user med 20 program öppna samtidigt och en massa processer i bakgrunden behöver såklart mer, lika så om man kör tunga program.

 

Själv hade jag 512 i NT4-burken eftersom jag tyckte de 256 jag hade innan var lite för lite. I nya burken blev det Windows 2000 och 256 igen och nu känns det som att det räcker, det är inte ofta jag använder hela. Men det är jag, det finns säkert andra som tycker 16 GB är för lite...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.. BeOS som "mediaOS" är juh att ta i.. fast det finns en del bra kommerciella program inom ljud å musik.. fast de är dyra å definitivt inte kända ;)

 

Amigatiden.. suck.. varför tog den slut för? *ler*

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja.. jag anser att smärtgränsen går mellan 128MB å 256MB. Skulle nog klara mig med 192MB faktiskt. Men med 128 så swappar Photoshop lätt vid tyngre filstorlekar..

 

---

 

Att renderingar med alltför mycket texturer kan kräva oändligt med minne är en annan sak.. :)

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Inte nog med att pingviner lever på djäkligt undliga platser, hmm Antarktis tex. Det är ju så vad gällande UNIX och Linux användare också. Det räcker att titta på Linus Torvalds så förstår man. Han valde såklart ett djur som liknar honom mest.

 

System som är bygda på Linux liksom Unix är dömda att misslyckas. Vi vet alla varför...

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen är det väl totalt ointressant vad pingviner och Linus Thorvald håller på med när de har släckt ljuset, detta forum heter väl inte "Linux suger, Netware är en leksak...". Eftersom Linux knappast är ett PC/arbetsdator operativsystem har det väl inte så mycket att hämta i detta forum. Bara för att slippa allt gnäll från de som verkligen arbetar med Linux kan jag tillägga att det är ett väldigt bara server-OS, fast ni andra som sitter med Linux hemma på datorn för att ni ska verka smarta inför era föräldrar trots att GUI't kraschar och ni för den sjunde gången den senaste timmen är tvungna att starta om Q3 samtidigt som att ni gnäller någonting om att den drivrutinen säkert är skriven av en ex-M$ programmerare, säger jag bara "väx upp, eller håll tyst!"

 

Hans:P

 

P.S. Jag upptäckte precis en feature i Windows(2K) för rörelsehindrade, råkar man hålla ned Shift i mer än sju sekunder ploppar det upp en ruta som frågar om man vill ändra skrivhastinghet och sånt på tangentbordet. Jag valde Ja, fast själv tycker jag inte att jag skriver snabbare för det!? D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Win2k swappar juh som en tokig om man kör med dessa spec's... doh"

 

Ja då vet jag inte vad du har för fel.

Doh själv!

Kör med så mycket minne och du och ditt swappande är helt okända för mig.

Dubbel DOH!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Pingvinen är en dum tjock fågel som vaggar >>fram som ett fyllo efter den optimala

>>barrundan - den tror även den kan flyga och >>är smärt men den är inte riktigt kompatibel

>>med luften.

 

öh?

 

Jo, I vatten kan dom simma fruktansvärt fort.

Nästan lika snabbt som delfiner.

Och bra mycket snabbare än OS snabbaste simmare/simmerska.

 

 

 

>>Pingvinen är dessutom ett flockdjur som irrar >>omkring planlöst - när någon

>>vänder riktning så går alla efter, även om det >>vore mot en säker död.

 

hahaha!, det största och dummaste utav alla flockdjur måste väl ändå vara människan!

Tänk bara på andra världskriget.

Ingen vågade säga emot, alla bara hurrade och skrek "heil ******"

Tänk ifall ALLA hade tänkt till, ink ALLA soldater, då hade ingenting hänt.. Men människan är påtok för velig...

Ensam kan människan göra intelligenta saker.. men i flock så blir dom flesta totala idioter...

 

[inlägget ändrat 2000-09-24 22:04:23 av Benjamin]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>>Eftersom Linux knappast är ett >>PC/arbetsdator operativsystem har det väl

>>inte så mycket att hämta i detta forum. Bara >>för att slippa allt gnäll från de som

>>verkligen arbetar med Linux kan jag tillägga >>att det är ett väldigt bara server-OS, fast ni

>>andra som sitter med Linux hemma på >>datorn för att ni ska verka smarta inför era

>>föräldrar trots att GUI't kraschar och ni för >>den sjunde gången den senaste timmen

 

Bara för att du testade linux med GNOME eller KDE installerat kan du väl inte säga att det är skit.

Bara för att KDE och GNOME kraschar titt som tätt gör inte Linux det. (ok, GNOME börjar bli riktigt bra nu.. testade det för ett par veckorsedan, men KDE2 är inte ute än)

 

Dom flesta som använder linux använder ofta en snabb och minnesnål fönsterhanterare. Som t ex Windowmaker eller nåt liknande. (finns hur många som helst.)

Och då kan man nästan ladda hur många program som helst, göra precis vad som helst, och samtidigt köra en direct-copy med en IDE CD-brännare. Och det kraschar bara inte.

 

Ok, win2000 klarar säker precis samma sak, det förnekar jag inte. Men sluta påstå att linux är skit hela tiden bara för att ni hellre använder Windows.

 

Jag tycker tillomed att Windowmaker är bättre på fönsterhantering än vad windows är, tack vare alla virtualdesktops och mängder med andra finesser som Windows saknar.

(ok, Windowmaker har ingen filhantering alls, men jag använder ändå en Nortoncommander klon i linux ändå. Det gör jag även i Windows - Windowcommander (grafisk, och stödjer drag'n'drop (jätte bra är den verkligen, mycket bättre och snabbare än utforskarn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BillGatesTheSecond

benjamin;

 

är du ute på din veckovisa

nu-ska-jag-minsann-basha-alla-stygga-ms användare runda?

 

//BillGatesTheSecond

 

 

Just wanted to rule the world -Now, whats wrong with that?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jo, I vatten kan dom simma fruktansvärt fort.

Nästan lika snabbt som delfiner.

Och bra mycket snabbare än OS snabbaste simmare/simmerska."

 

Så dom klarar av en sak, om dom är i sitt rätta element.

 

"hahaha!, det största och dummaste utav alla flockdjur måste väl ändå vara människan!

Tänk bara på andra världskriget.

Ingen vågade säga emot, alla bara hurrade och skrek "heil ******""

 

Jaha och dom Allierade vad gjorde dom?

Lekte med dildos?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benjamin,

 

"öh?"

 

Duh?

 

"Jo, I vatten kan dom simma fruktansvärt fort"

 

Och ?

 

"Och bra mycket snabbare än OS snabbaste simmare/simmerska"

 

Var de med i kvalen ?

 

"hahaha!, det största och dummaste utav alla flockdjur måste väl ändå vara människan!

Tänk bara på andra världskriget.

Ingen vågade säga emot, alla bara hurrade och skrek "heil ******""

 

Imponerande slutsatser, var det de facto så att det var pingvinerna som satte stopp för Hitler ?

 

Om jag inte missminner mig så satte en hel värld emot - du kanske talar ur egen erfarenhet och hur du skulle reagera/icke reagera ?

 

"Tänk ifall ALLA hade tänkt till, ink ALLA soldater, då hade ingenting hänt"

 

Så rart och naivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Imponerande slutsatser, var det de facto så att det var pingvinerna som satte stopp för Hitler ?"

 

Japp, det var speciella soldatpingviner. Efter kriget blev de dock arbetslösa och började jobba som legosoldater för de som kunde betala/hade tillgång till strömming.

En del mindre nogräknade pingviner började arbeta för en storskurk i Gotham City, där de med hjälp av sina cybernetiskt kontrollerade raketgevär satte skräck i hela staden.

 

Andra "berömda" attentat där pingvinerna varit inblandade är b.la:

Bombningen av USMC-barrakerna i Beirut, World Trade Center och nu senast, attacken mot brittiska underrättelsetjänstens byggnader i London.

 

Kanske, om man gav publicitet till de heroiska insatser pinvginerna gjorde under kriget, särskillt under dess slutskede så kanske många av de pingviner som idag känner sig förrådda och svikna kan gå vidare med sitt liv och anpassas till sammhället igen.

 

mvh

ErikG

Pingvinhistoriker och författare till

"Penguins in the Bocage, the role of the penguins in the liberation of normandie"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ar en STOR skilldnad mellan win9x och NT/w2k. 2 helt olika OS.

inte saker pa win98, men win 95s GUI var fortfarande 16bit och kunde lasa hela OSet. Allt som gick ut dit var tvunget att bli serialised.

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, har inte Windows en ratt aggressiv paging?

Typ nar du drar upp ett program till forgrunden sa swappar OSet in de pages som programmet ligger pa upp i RAM om de nu lag pa disk.

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmmm, hade amigan virtuelt minne dock?? utan det sa ar det ratt forklarligt att det inte swappade.

maste saga att jag har faktiskt ingen aning om det hade det eller inte...

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla in qnx, ett realtids OS som har varit med ett tag (foretaget har gjort realtids OS i 20 ar nanting). De ger nu ivag en gratis kopia for icke-kommersiellt bruk, ska vara ratt unix likt med ett POSIX lager. Har inte testat det sjalv, men ska sa nar jag kommer hem ikvall!!!

lank: http://get.qnx.com/

Snackas en del om det pa slashdot ocksa:

http://slashdot.org/article.pl?sid=00/09/25/1930258&mode=thread

 

 

 

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Tror knappast Amigan hade det (iallafall inte 500, 1200) då de inte hade någon PMMU i (eller i anslutning)sin processor. Jag hade en Mac med 68020 processor, och den saknade det som krävdes för virtuellt minne. Men man hade ju hela 4MB ram att leka med... ehm..

 

Hade alla 1200or hårddisk förresten?

 

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, var val inte forrans 68030 eller 68040 som Motorola lade in MMU...

 

Ingen aning om 1200, min kompis hade en 1200 om jag inte minns fel och han hade harddisk. Har en gammal 500 hemma och ewn annan kompis gjorde totalt bort sig och GAV bort sin 1000 till Myrorna!! Hade get en arm for den, naja, han kunde val ha gett den till mig istallet... *mummel*

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Hör efter med datasektionen på Berzeliusskolan i Linköping om de har kvar någon av sina A1000 maskiner.

Sist jag var där på besök, -95 eller -96 hade de kvar dom.

Å andra sidan kanske datasektionen inte finns kvar...

 

/E

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vet inte om jag orkar engagera mig sa helt i det nu - mest roligt att spela lite sarad infor min kompis *titta honom i ogonen med oandlig smarta och sorg, skalvandes: "hur KUNDE du....." foljt av lang tysnad*

 

Skulle inte saga nej till en 4000 dock grrrrrrrr.....

 

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...