Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spam i gästboken


Scrollis

Rekommendera Poster

Jag har gjort en sida www.kitte.se och på sidan har jag en gästbok, nu har det börjat komma in jätte mycket spam. Hur löser jag detta?

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-12 10:10:32 av Scrollis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj:S det ser jue inte ut som trevlig spam heller.

Jag tycker du ska lägga in systemet så man ser en bild och skriver av den.

Det brukar en bot ha problem med.

Jag komemr inte ihåg vad det heter men du kanske vet.

Ska tänka och skriva det om jag komemr på det idag.

 

Lycka Till!

 

Ladda ner internet!

http://www.w3schools.com/downloadwww.htm

 

//MvH Walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jimmy L.A. Müller

Hej,

 

Testade att göra 2 inlägg i din gästbok (test samt ett tomt).

 

Verifiering av data.

Det första du bör göra är att ha vissa fält tvingande samt begränsa vad fält får innehålla. ex. att verifiera en epostadress, inte tillåta html och sätta max och minlängd på fälten.

Detta kommer dock inte skydda dig speciellt effektivt, men många bäckar små.

 

Bildverifiering.

Skapa en dynamisk text i en bild. Denna text anger användaren i ett fält vilket du vid postning kan verifiera mot din tidigare genererade text. Det är svårt för programvara att läsa text som är förvrängd i en bild.

 

Kräv epostverifiering

Innan inlägget visas så skickar du en verifieringslänk till den epostadress som postat inlägget. Denna länk måste användaren klicka på för att inlägget ska aktiveras och visas i gästboken

 

Postbegränsning.

Spara ip-nummer eller sätt en cookie och begränsa i tid och antal hur många postningar som får göras.

 

Kräv inloggning.

Skapa en registreringssidan så att man måste logga i för att kunna posta i gästboken

 

Om jag vore du skulle jag göra bildverifiering och verifera data. Postbegränsning och inloggning får man inte speciellt mycket effekt av kontra hur lätt det är att komma förbi. Skulle du fortfarande ha problem så lägg krutet på epostverifering.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du var inte ensam om det :P

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=896986

 

lägg till en checkbox och gör så att man måste bocka i den för att man ska kunna skicka in inlägget, det löste sig för min kompis då!:)

------------------------------------------------------------

Se om jag är online:

http://www.xfire.com/profile/darkluna/

// Codler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur skapar jag en dynamisk text i bild då? är det svårt?

det kallas för captcha, och Stefan K skrev:

------------------------------------------------------------

Se om jag är online:

http://www.xfire.com/profile/darkluna/

// Codler

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mig för att jag göra en bild med ett lösenord som användaren måste skriva in för att inlägget ska postas. Hur gör jag själva kollen att de har skrivit in rätt lösenord. Jag har fått fram något om att man kan skapa en session som är det som står på bilden och att man sen jämför den session med det som de skrev in.. om det är rätt så godkänner man... men jag förstå inte riktigt det här. vad är session??? Finns det någon som kan ge mig en enkel förklaring på det här, snälla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...