Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppladdbara batterier


ivan

Rekommendera Poster

Hej har uppladdbara AA R6 batterier till min digitalkamera ,nu finns det mycket olika batterier, styrka köpt 2500mAh batterier, har en laddare som avslutar laddtiden efter 15 tim på laddaren står det -2x(2.8v 150mAh 0,42va räcker tiden till eller är det för litet ? hur räknar man ut detta i förhållande till laddaren ? eller har någon tips om en bra inte laddare som finns att köpa,clas olson har flera stycken men man vet ju inte vad man skall ha.Har även en snabbladdare är det något att föredra på batterier

på laddaren står det 1000 mA för AA/R6 den har detektor och verkar känna av det mesta på batteriet ? någon som vet något om laddare /batterier till digitalkameror.

Ha en bra dag Ivan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

 

Den bästa laddaren är den som först laddar ur batterierna till en viss nivå, för att sedan därifrån ladda upp dem. Jag har inget svar på märke, men titta efter en sådan.

 

De flesta batterier - även NiMh - är lätta att s a s "skämma bort" med laddning i tid och otid, de får då med tiden allt mindre kapacitet i paritet med den kortare tiden man använder dem mellan laddningarna.

Ett batteri ska jobba mellan max och min, och det får det göra om det laddas ur till en låg nivå innan nästa uppladdning...

 

/Kalle

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bästa laddaren är den som först laddar ur batterierna till en viss nivå, för att sedan därifrån ladda upp dem.

 

Är inte det en rätt gammal rekommendation som gällde NiCd-batterier?

 

Vissa typer tar väl t o m skada av att cyklas på detta sätt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa typer tar väl t o m skada av att cyklas på detta sätt.

 

Hmm... intressant.. Vilka typer skulle det vara och av vilken orsak!

 

Kan ju vara bra att veta vid framtida inköp menar jag... :0)

 

 

/Thomas

Ladda ner professionella väl genomtänkta installationsanvisningar som ger hög säkerhet mot virus & angrepp, stabil drift samt optimal prestanda på: http://www.winguider.se Finns för XP Pro i 3 olika versioner. Dock Ej för XP home

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är nog riktigt att man inte ska behandla Litium-Jon batterier på det sätt som jag antydde...

 

Jag uppfattade den inledande frågan som att det gällde AA-batterier av konventionell typ...

 

Det stämmer också att NiMh-batterier är mindre känsliga för småladdningar, men i stort sett så har de samma principiella egenskap, d v s att tappa kapacitet vid täta uppladdningar utan att ha fått gå ur ordentligt...

 

LiJo-batterier ska man nog vara lite försiktigare med att ladda ur, och de ska nog köras i speciella batteriladdare, tror jag...

 

Detta med att batterierna s a s "tappar minnet" är något som man aldrig blir upplyst om hos fackhandlare, eftersom de tjänar på att sälja nya batterier till de som tror att batterierna är slut, när de i själva verket skulle behöva motioneras lite !

 

/Kalle

 

ingen kan göra allting, men alla kan göra någonting, och om alla gör någonting så blir snart allting gjort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...