Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilka regler gäller för "support" via betalsamtal ?


tomj

Rekommendera Poster

Jag föreställer mig att det är meningen att ett företag ska få ta betalt (t.ex. via betalsamtal) för den merkostnad som uppstår p.g.a. att kunden är okunnig (t.ex. när det gäller installation av drivrutiner för hårdvara som man kopplar till datorn) och helt enkelt inte klarar att följa instruktioner som en medelbegåvad person kan förväntas klara av.

 

Hur ser reglerna ut för vilken support man får ta betalt för och vilken support man inte får ta betalt för ?

Är det t.ex. tillåtet för ett företag att leverera en mycket dålig manual som i princip kräver att man ringer supporten (betalsamtal) för att få vägledning ?

 

Om det inte är tillåtet att ta betalt för all "support", hur fungerar det rent praktiskt, d.v.s. finns det någon tillsynsmyndighet som ska avgöra vilken typ av support som är skälig att ta betalt för och vilken support / information som minimalt måste ingå i köpet av produkten utan att kunden ska behöva betala extra för att erhålla nödvändig information ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva supporten är det en väl avtalsfråga men att fråga hur man får igång något man har köpt borde de kunna svara på utan kostnad.

Vad lagen säger om detta vet jag.

När det gäller konsumentprodukter ska det finnas med en manual på svenska.

 

/Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig hört talas om att det finns några regler kring detta, utan det är som med allt annat - de som är dyra och beter sig illa, blir till slut utan kunder.

 

vilken support / information som minimalt måste ingå i köpet av produkten utan att kunden ska behöva betala extra för att erhålla nödvändig information?

 

Olika kunder har olika behov. Vet man själv att man har stort behov av support, då ska man ju fråga i butiken vad supporten kostar. Andra som inte behöver support, struntar i om den kostar 200 eller 5000 kr per timme.

 

Är det t.ex. tillåtet för ett företag att leverera en mycket dålig manual som i princip kräver att man ringer supporten (betalsamtal) för att få vägledning ?

 

Manualen ska vara tillräcklig för att kunna använda produkten, men även här av olika människor olika behov. Vissa läser den på 5 minuter, medan andra inte ens fattar vad det står i den.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte är tillåtet att ta betalt för all "support", hur fungerar det rent praktiskt, d.v.s. finns det någon tillsynsmyndighet som ska avgöra vilken typ av support som är skälig att ta betalt för och vilken support / information som minimalt måste ingå i köpet av produkten utan att kunden ska behöva betala extra för att erhålla nödvändig information ?

Allmänna reklamationsnämnden kan ta upp ärenden mellan en privatperson och ett företag där det gäller om företaget följer konsumentköplagen som anger att vissa villkor som ska vara uppfyllda. Du hittar en hel del information om konsumentköplagen på Konsumentverkets webbplats.

http://www.konsumentverket.se/

 

Om du har sådana här problem nu så vänder du dig till kommunens konsumentvägledare för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...