Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac bättre än PC?


JBear

Rekommendera Poster

Jag har kört med Windows sen 3.1-tiden och lagt ut 25.000 kr på min första - en 433 Mhz-burk.

Den andra kostade ungefär 15.000 trots att den var betydligt kraftfullare (då alltså...) och den tredje för tre år sen gav jag 30.000 för (med PC Hemma-avtal och avdragseffekten blev det c:a hälften).

Då fick jag windows XP Home och 2,2 gbyte processor och massor av gig på hårddisken. Första datorns hårddisk hade 100 megabyte...

 

Alla har strulat, fått blåsas om, stannat igen, krånglat, jävlats, brustit i tillförlitlighet och varit allmänt hopplösa stundtals - medan Mac-ägare i min omgivning bara gått omkring och sett nöjda ut med sina burkar.

 

Nu blir det min fjärde stor-investering, 17.000 på en ny - pc..

 

Gör jag generellt sett rätt eller fel. Dvs:

Är Mac (generellt sett) bättre än PC.

 

Jag börjar ångra att jag inte provat dom. Åtminstone.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Dator som dator, men möjligen systemet som avgör:

http://tinyurl.com/wqyvq

 

Vista jämförs med OS X

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Gammal tråd, men jag ska svara ändå.

 

Jag har ungefär samma historia som Du har: Windows-användare sedan 3.11-tiden. Jag har (tror jag) byggt tre egna datorer och åtminstone två åt andra. Anser mig vara väldigt kunnig på XP.

 

Sedan någon vecka tillbaka är jag innehavare av en MacBook Pro. Vilken skillnad!

 

Hinner ta alla exempel just nu, men jag kan säga så här:

 

För en halvtimme sedan testade jag att koppla MacBooken till min ordinarie plattskärm, som min pc normalt använder. Efter två sekunder kom bilden upp på skärmen, och jag kunde använda den som en förlängning av Macens skrivbord. Inga meddelanden, inga "en ny maskinvara har hittats" - det bara fungerade.

 

Min pc måste ha blivit avundsjuk, för när jag sedan flyttade tillbaka dvi-kabeln till den så kunde jag plötsligt inte spela upp videofiler..! Den hade dessutom "glömt bort" vilket märke och vilken modell det är på skärmen.

 

Just nu får jag, efter flera omstarter av Windows, sitta i 640x480 pixlars upplösning för att försöka hitta en dialogruta i XP som ligger utanför den synliga biten av skärmen...

 

Men min Mac fungerar precis som den ska. Och som den gjort ända sedan jag fått den.

 

Mitt råd till Dig: Låna en Mac från en kompis. Eller köp en själv direkt. Jag har ännu inte ångrat mig en sekund och jag tror inte Du kommer att göra det heller.

 

 

/ Kiwi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... försent.

 

För sen förra veckan sitter jag nu med en ny värsting-PC beställd och betald.

Och redan är jag igång... Svarar på dialogrutor om "Ny maskinvara - vill du installera den fast Windows inte godkänt den" osv.

Grafikkortets installationsskiva körde jag i cd-romenheten fast allting fungerade - eftersom den kanske hade godis som skulle in på hd:n (tänkte jag). Det orsakade frågan ovan. Jag klickade på "Ja" - och nu tycker jag bilden är sämre än den var innan.

Kan det stämma?

Hur återfår jag i så fall den driv som fungerade bättre? Via Samsungs hemsida eller genom att välja "Vill du instellera den gamla drivrutinen igen".

Eller ska jag backa historiken och använda Återställningsfunktionen?

Och hur påverkas då allt annat jag gjort, dvs:

Mindre än en vecka efter leverans av den nya datorn är jag på gång att blåsa om c-disken och installera Windows igen.

Nero Essentials stökade också till det, dvs sju program (tror jag) som medföljde dvd-brännaren (Nec). När jag av misstag sa att Nero-programmen skulle hantera alla mediafiler (ljud, bilder) fick den sprillans nya datorn spelet och ville inte vara med alls. Jag fick mödosamt försöka avsluta Nero, avinstallera genom Ta bort program i Kontrollpanelen och sen läste jag ditt svar, och vill gärna fråga dig:

Nu med min PC i knät tre år till, kanske mer: Vad ska jag göra åt det här jag nyss nämnt tycker du?

Oss XPerter emellan.. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...