Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Momsen i min egna firma?


Twixly

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag är lite konfunderad angående momsen. Jag har fått ok på min firma och erhållit en FA-skattsedel.

 

Är jag rätt på följande ?

 

Om jag köper exempelvis ett skrivbord till min firma för 1000 kr ex moms, så har jag rätt att låta bli att betala moms? Eller betalar jag in 1250kr ändå?

 

Får jag i så fall tillbaka dessa 250kr senare?

 

Om jag nu säljer ett program till ett annat företag för 1000 kr ex moms kanske 3 månader senare, ska jag då inte skatta de 250kr moms som tillkommer här?

 

Jag förstår grunden att det jag köper dras av på det jag säljer, men inte riktigt 100% koll på alla detaljer känner jag.

 

PS. Vad händer om jag inte lyckas sälja något alls, ska jag betala tillbaka all moms jag dragit av tidigare?

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 16:39:46 av Twixly]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moms är en skatt, det är den som säljer skrivbordet till dig som driver in skatten åt staten, precis som du tar moms från de som handlar av dig.

Därefter redovisar du din moms, både den du betalat och den du har tagit betalt. Mellanskillnaden är den moms du har dragit in åt staten och den betalar du, om mellanskillnaden är negativ får du tillbaka pengarna.

Att det är så beror på att det blir lättare att hantera än om varenda företagare skulle hålla på och legitimera sig med något slags "fri-från-moms-leg" varenda gång han handlar något.

 

Att få tillbaka moms brukar dock inte vara så populärt i längden, ett år eller två går det nog men sen börjar de förmodligen ifrågasätta om du verkligen ska vara momsregistrerad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...