Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Funderingar kring skattejämkningar


mpKarlsson2

Rekommendera Poster

Har ett jobb där jag jobbar ca 10-15 timmar per vecka. Min arbetsgivare drar 30% skatt som standard, om man inte fixar en skattejämkning. Här börjar mina frågor. Lönen ligger på 85kr per timme.

 

Jag vet ännu inte om jag kommer tjäna mer eller mindre än 16800kr eller vad gränsen ligger på, under 2007, beror på hur många arbetspass jag bokar in mig under året (går bara att boka in sig en viss tid framåt). Går det att jämka för bara en viss tid framåt, dvs inte hela året? Om jag ändå skulle jämka för hela 2007, kan jag göra en ny jämkning om det skulle visa sig att min inkomst över- eller underskrider det tidigare beloppet vid den första jämkningen?

 

På alla jämkningsblanketter jag har sett står det "skattejämkning för skolungdom". Om man inte är skolungdom, hur jämkar man då?

 

En sista fundering, vad är en A-skattsedel?

 

Och innan någon hänvisar mig till skatteverkets hemsida, så kan jag informera att jag har läst där och inte blivit mycket klokare.

 

Tack så mycket :)

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 16:27:07 av mpKarlsson2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring och prata med Skatteverket, de brukar vara trevliga.

 

A-skattsedel, är ett papper där det står med vilket belopp eller procent eller enligt vilken tabell arbetsgivaren ska dra skatt, det framgår då också att du inte arbetar där i egenskap av egenföretagare.

 

Ansökan om ändrad beräkning A-skatt (jämkning) - övriga

http://www.skatteverket.se/servicetjanster/bestallningstjansten/blanketter.4.18e1b10334ebe8bc80002026.html

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...