Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NybörjarHjälp


micko1982

Rekommendera Poster

Har nu införskaffat mig ett Hybridkort av modell Asus My cinema P7131. Så nu har jag några frågor:

 

1. Får inte in en enda digital tvkanal, hur ska jag gå tillväga? Fick med en extern antenn och trodde den skulle funka, men icke. Har högsta teckning enligt boxers hemsida, bor 5 km från masten. Kan det va fel på utgången eller är det svårt att få in digitala kanaler? Vad ska jag köpa för antenn isf, vill lägga max 400 spänn. Hur bra blir bilden isf?

 

2. Tycker att kvaliteten på kabelmottagningen (analog) är flimmrig, får man räkna med det eller finns det sätt att förbättra bilden?

 

3. Använder mig nu av Asus programvara, finns det bättre alternativ att tillgå? Vill kunna söka både analogt å digitalt. Kanske går det att finjustera bilden med nåt program för bättre bild?

 

Tacksam för svar. MVH Michael

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Medföljande antennerna brukar vara ett skämt. Duger om du kan klappa antennen där du sitter och försöker ta emot signalen. Nja, lite mer verkligt så bör du se antennen och inte ha ens ett hus som skymmer för att de ska fungera.

 

Tips om antenn? Ja, billig en har Clas Ohlson. Den fungerar för mig men den är som sagt billig och mycket bättre inomhusantenner finns att få. För under 400 kr kan jag dock inte tipsa om någon annan. Den borde dock duga med tanke på på mottagningsförhållandena

 

2. Ingen aning. Titta igenom mjukvaran och se om du kan justera det. Kanske de-interlace inställningarna?

 

3. För analoga delen kanske, stort kanske, Dscaler fungerar:

http://www.dscaler.org

beror på vilken analog tuner som finns på kortet.

Ej bevandrad i DVB-program, tyvärr.

 

Edit:

MEN - detta är ju ett analogt TV-kor rakt igenom! Varifrån har du fått att du ska få in digitala kanaler med det? Eller har jag funnit fel kort?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=48781

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 11:31:35 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEj det är fel kort. Mitt är ett Hybridkort : http://se.asus.com/products.aspx?l1=18&l2=83&l3=252&model=547&modelmenu=1

 

Det som stör är att bilden är kornig när jag kör analogt via kabeln, går det att få perfekt bild på lcd-monitor? Tunerns är från Philips, borde borga för bra kvalitet. Blir ju bra bild på TV:n.

 

Har inte köpt någon digitalantenn än, så fler tips är välkommet. Är de digitala sändningarna också väldigt svårt att få bra bild på? Även tips till programvara, Dscaler ger inge vidare bild.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dscaler ger inge vidare bild.

Dscaler är det programmet som ger bäst bild. Det är ett obestridligt faktum, det finns inget bättre, jag lovar och svär på det.

 

Dvs om Dscaler känner igen ditt kort och kan direkt-accessa det utan hjälp av eventuella bristfälliga drivrutiner.

 

Vilket de-interlace-filter du väljer spelar stor roll på bildkvaliten, vanligtvis är Greedy2Frame det bästa. Sedan finns det ett antal brusfilter som du kan testa.

 

Hä har du en bättre antenn:

http://www.kjell.com/?item=30117&path=50000,590000,610000,615000

 

Är de digitala sändningarna också väldigt svårt att få bra bild på?

Har du vild så har du så bra bild som det kan bli. Svårare än så är det inte.

 

Sedan ska sägas att LCD-tekniken är suverän på att ta fram fel i bilden. Man kan säga att skärmen är så skarp att varje fel träder fram väldigt tydligt, ivartfall mycket tydligare än på CRT-apparater. Det får du leva med.

Du kan eventuellt minska besvären med att slå på, eller av, TVns brusreduceringstekniker.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dscaler tycks inte kunna AutoDetecta mitt kort, trots nyaste drivrutinerna, men det finns ett alternativ som heter Asus 7131 D. Men som sagt, får inte alls till bilden. Nåt annat sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett nyköpt externt TV kort Pinnacle 330E

 

Digitalt kan jag scanna in ett antal digitala kanaler och just nu fungerar

 

alla SVT s kanaler och kanal stockholm med perfekt bild och ljud T¤ 4 är dålig stackigt ljud stapplande bild.

 

Detta gör jag med den medföljande "skämtantennen" men den måste stå tryckt mot ett fönster som vetter mot Nackamasten (ca 2mil brt).

 

I något annat läge går det inte .någon meter in i rummet så är det kört.

 

Men kvaliten på mottagningen varierar tid från tid så jag föredrar comhems analoga kabelnät .

Bildåtergivningen är då lika bra som i mina TV apparater.

 

 

 

LARSAS

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 10:07:48 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat på ASUS hemsida

 

P7131 är enbart för analoga TV sändningar

 

 

P7131Dual klarar analoga och digitala TV sändningar och FMradio.

 

Det är kanske förklaringen att du ej får in digitala kanaler.

 

Men det är väl inte så troligt,det gäller nog att placera antennen i ett fönster som vetter mot sändaren .Du får väl sätta datorn på hjul!

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-13 10:55:14 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ta en skrämdump från Dscaler och posta här så kan vi bedöma om bilden är kass eller om du bör göra något.

 

Är den analoga bilden perfekt vid mottagning på en TV direkt? Är felet i signalen eller på kortet? Programmet.

 

Som sagt - Dscaler skiter i drivrutinerna och är suveränt mycket bättre än de flesta drivrutinerna på att ta fram en bra bild från ett TV-kort.

Om Dscaler tar bilden från Dshow använder det drivrutiner, inte annars. Bäst är om den inte använder drivrutinerna.

 

 

Om Dscaler kan hantera kortet direkt eller ej beror på om den känner igen den tuner som finns på kortet. Om den inte känner igen själv kan man testa att ställa in den för hand. Hittar ingen uppgift om vilken tuner-krets ditt kort har.

 

Och vad gäller de digitala kanalerna - är du säker på att du har My Cinema-P7131 Dual kort?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att jag har ett Dual-kort. Står både på förpackningen samt att jag har ingång för både analog signal samt FM/digital. Har inte fått någon signal från skämtantennen, men inte provat med en annan heller. Har dock inte fri sikt mot masten, fönster åt andra hållet.

 

Det som är märkligt med Dscaler när jag gör en sökning genom att använda de förvalda svenska frekvenserna är att den söker i Pal-M istället för Pal-B vilket resulterarar i Svart/vit bild. Detta gör den automatiskt. Går dock att ändra till Pal-B för varje kanal. Men bilden är ändå sämre än vad power Cinema får fram. Men ändå inte helt tillfredställande. Och ja, bilden på en vanlig TV kopplad till kabelantennen blir bra, dock inte LCD så som min monitor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det som Monshi skriver, Dscaler är bäst. Det man möjligtvis kan invända emot är att användarvänligheten inte ligger på topp utan det är skrivit av entusiaster för entusiaster (i ditt fall får du ta reda på vad mottagaren på kortet heter och kolla om den finns med i Dscaler, gör den inte det så får du söka på nätet och kolla om den är kompatibel med någon av de mottagare som Dscaler stöder).

 

Lika bra som Dscaler är för analoga nätet är ProgDVB för det digitala (jo Monshi skulle gilla det:)) http://www.progdvb.com/

 

Vad gäller antennfrågan så är det inte riktigt så enkelt som att bara räkna med avståndet till sändaren men om det bara är 5 km så bör inte signalen vara dålig. Hos Kjell & Company http://www.kjell.com/default.aspx bör du kunna hitta en trevlig antenn med inbyggd förstärkare (det bör du ha om du kör digitalt då TV-korten inte alls har samma kännslighet som en box). Om budgeten är begränsad till 400:- så söker du på artnr: 30121 Jag skulle dock själv välja 30117 som nog är den bästa inomhusantennen som kan köpas för pengar.

 

Har du väldigt dåligt med balubas så kan du prova med att göra din egen antenn:

 

Ta en vanligt 75Ohms koaxialkabel (en helt vanlig antennkabel för TV/Radio)

 

Klipp av kontakten som inte passar i TV:n/TVkortet

 

Skala av ca 20cm av isoleringen längst ut, skärmen viker du bakåt över den oskalade kabeln och vipps har du en antenn som är betydligt bättre än den medföljande antennen som du fick med kortet.

 

 

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag undrar om det verkligen är värt att lägga ner några större summor

på en innedigitalantenn med förstärkare då du inte ens kan scanna fram några kanaler .

 

Bild och ljud kommer troligen ändå vara kass En dålig digitalmottagning är helt onjutbar.

 

 

 

 

Lars Sandqvist

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det verkligen är värt att lägga ner några större summor

på en innedigitalantenn med förstärkare då du inte ens kan scanna fram några kanaler .

 

Va ... vad är det som får dig att skriva så? Förklara för mig varför det inte kommer att fungera med en bra inomhusantenn placerad på ett vettigt ställe.

 

Den medföljande antennen är dels dålig i sig och dels så går den inte att placera optimalt.

 

Själv kör jag med en kabelstump (som jag beskrev i tråden), med antennen placerad i ett rum mot gården (fel sida av huset) så har jag bara en dålig bild på de kanaler som ligger på MUX1 och ingen signal från de övriga MUXarna (Nackamasten). Samma "antenn" rätt placerad i vardagsrummet (rätt sida av huset) ger nästintill full signalstyrka och fullt tillfredsställande signalkvalitet på alla fyra MUXar så jag kan avnjuta samtliga kanaler med ytterst god bildkvalitet på min TFT.

 

-nisse

Beauty is in the eye of the beer holder

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För kanske en billigare antenn, ta en tur till Clas Ohlson, Teknikmagasinet eller din närmsta TV-handlare och köp en billig antenn på öppet köp. De går ofta med på det. Om den räcker - trevligt. Räcker den nästan då räcker nog en lite mer avancerad antenn och ingen utomhusantenn är nödvändig.

 

Det som är märkligt med Dscaler när jag gör en sökning genom att använda de förvalda svenska frekvenserna är att den söker i Pal-M istället för Pal-B vilket resulterarar i Svart/vit bild. Detta gör den automatiskt. Går dock att ändra till Pal-B för varje kanal. Men bilden är ändå sämre än vad power Cinema får fram. Men ändå inte helt tillfredställande. Och ja, bilden på en vanlig TV kopplad till kabelantennen blir bra, dock inte LCD så som min monitor.

Vilket TV-tuner är används? Eller är Dscaler inställd att använda Dshow? Om senare förstår jag att det blir sämre. Om fel TV-tuner förstår jag också.

En sökning i Dscaler forum ger inget definitivt svar men det verkar som om det är en version av SAA7134 (-dvb?) som används.

 

Dscaler är suveränt på de flesta korten men det ska medges att det finns kort där programmet har problem. Vilken version har du laddat ned förresten?

 

tyvärr kan jag inte testa ProgDVB då jag inget DVB-kort haver.

 

Har inte fått någon signal från skämtantennen, men inte provat med en annan heller. Har dock inte fri sikt mot masten, fönster åt andra hållet.

Bästa positionen för antennen är säkerligen inte i ett fönster. Kräver ett litet detektivarbete för att hitta den optimala. För mig hamnade antennen på en bokhylla mitt i huset men riktad mot söder, dvs Nackamasten.

 

Sista fråga: Du använder datorn för att ta emot signal som du matar din LCD-TV med? Kan inte TVn ta emot signalen direkt? Hur blir det då?

 

Och tack NWM för stödet. Dscaler är bäst (för det mesta). Ser man på deras forum så finns det som sagt en del kort som Dscaler har problem med.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja som du skriver så har du som jag ett fönster som vetter mot Nackamasten och Jag får ibland fullgod bild på SVT s kanaler TV 4as fungerar aldrig bra Jag skulle troligen få en fullgod bild med en inomhusantenn med förstärkare.Micke här har ingen digital bild i sin mottagare någonstans i lägenheten.(skumt)

 

Då finns det ingen som helst garanti att han får en fullgod bild även om han lägger några hundra kr på en inomhusantenn.Öppet köp är absolut att rekommendera.

 

Varför kan han inte flytta kring sin antenn måste väll gå att ansluta till en koaxialkabel.

 

Det kanske är så att Mickos lägenhet är avskärmad från masten med tjocka betongvägar och då lär det bli svårt eller hur.

 

LARSAS

 

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-14 08:59:07 av LARSAS2]

[inlägget ändrat 2007-01-14 09:32:06 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjocka betongväggar kan ge problem. Där kan "sweet spoten" för mottagning mycket väl var absolut mitt i lägenhet riktad åt helt fel håll. Signalen kan studsa fram.

 

Men samtidigt kan enda alternativet som fungerar vara en liten antenn på eventuell balkong. Eller än värre.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Novisen här har ingen digital bild i sin antenn någonstans i lägenheten.(skumt)

Så väldigt skumt är det inte tycker jag. Vi bör beakta att den medföljande antennen troligtvis är mycket dålig. Detta beror dels på att antennen är kort (och saknar reflektorer) och dels på att den förmodligen är orienterad horisontellt (som en bilradioantenn) men TV har vertikal polarisation.

 

En antenn av den typ som brukar medfölja har mycket få likheter med en riktig inomhusantenn, det blir som att jämföra prestandan mellan en T-Ford och en F1 bil. Att TV-kortstillverkarna skickar med skräpet är för mig obegripligt.

 

Testade för en tid sedan den medföljande antennen till en USB DVB-T mottagare ansluten till en bärbar. För att få in samtliga MUXar var jag tvungen att parkera vad Alphyddan som ligger ca 2 km med fri sikt från Nacka masten. Hemma (Fridhemsplan ca 5-10 km från masten och inte riktigt fri sikt) så låste inte mottagaren på en enda kanal. Skrev jag in frekvensen manuellt så kunde jag få in kanalerna på MUX1 men det var i praktiken helt otittbart. Med en egentillverkad antenn (som jag beskrev tidigare i tråden) så blev det OK men inte perfekt förutom på MUX1. Det skall tilläggas att det kort jag provade med var betydligt sämre än frågeställarens.

 

Då finns det ingen som helst garanti att han får en fullgod bild även om han lägger några hundra kr på en inomhusantenn.

Det är få saker här i livet som är helt säkra (p=1), t ex så kan jag inte vara helt säker på att det inte inom den närmaste timmen kommer en Boeing 747, framförd av en Rysk berusad flygkapten iförd tomteluva, in genom mitt fönster:)

 

Öppet köp är absolut att rekommendera.

Absolut! Betänk oxså att man får vad man betalar för.

Varför kan han inte flytta kring sin antenn måste väll gå att ansluta till en koaxialkabel.

Helt klart en ide som bör testas. Idealiskt är det dock inte eftersom kabeln dämpar en redan svag signal.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

[inlägget ändrat 2007-01-14 09:41:16 av NWM]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjocka betongväggar kan ge problem. Där kan "sweet spoten" för mottagning mycket väl var absolut mitt i lägenhet riktad åt helt fel håll. Signalen kan studsa fram.

Visst är det så, armerad betong är inte att leka med.

 

-nisse

It is impossible to travel faster than the speed of light, and certainly not desirable, as one´s hat keeps blowing off.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Tittade på pricerunner .Där finns två st användarrecnsioner som är entusiastiska men en påtalar som en brist att:

Man är tvungen att välja emellan digital och analog mottagnig men det gör man ju bara en gång.............

 

Det behöver inte jag på min pinnacle båda är alltid öppna valet gör man genom att välja rätt av mig inlagda favoritkanal.

 

Kanske ligger grundproblemet här _:Finns beskrivet i nätmanualen från Asus hur man gör.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kanske ligger grundproblemet här _:Finns beskrivet i nätmanualen från Asus hur man gör.

 

LARSAS"

 

Hur menar du då? Är väl programmet som begränsar detta, man kan alltså inte titta på digitalTV och analog samtidigt. Men varför skulle det utgöra grundproblemet som är att jag inte får in några digitalkanaler, och flimrig bild på kabelnätet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig!

Men enligt rescensenten på pricerunner är det besvärligt att ställa om tunern från analog till digital .

 

Kanske har omställningen till digitalt inte skett korrekt vad vet jag.

 

På min pinnacle kan man använda digitalt och analogt samtidigt förutsatt att båda finns i "pipen" så att säga

 

Varför bilden är grynig på analogkabel vet jag ej.Min bild är bra comhem

f.d chello i järfälla. Internt TV kort kan ibland störas. Defektkabel.

 

Det är ju en billig produkt finns kanske bättre . 494kr mot pinnacles 742 kr

(in warehouse).

 

LARSAS

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-16 12:09:15 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...