Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

COMHEM och PINNACLE PMC 330E HYBRID PRO


LARSAS2

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nyligen köpt en extern USB mottagare enligt ovan .Den har fungerat bra (antennen dock ett skämt).

 

Men när den scannar in Comhems analoga kabelkanaler så får man 4st

med namn "SVTTest Txmns" och 2st TV4 alla med olika frekvenser och innehåll Men det går bara att lägga en Svt och en TV4 för visning.

 

Har försökt allt Namn byte flera favotritlistor.Får samma namn

 

Comhem behagar inte svara annat än med autosvar och Pinnacle ger ingen lösning som fungerar

 

Går problemet att lösa ? Hur fungerarar andra USB hybridmottagare Kan inte Comhem lösa problemet samma namm på olika kanaler verkar j....

korkat.

 

LARSAS

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Namnen på kanalerna har inte ComHem med att göra. De kan inte sända ut namn för de analoga. Det är snarare ditt TV-kort, eller snarare programvaran till det, som försöker hämta namnen från TextTV.

 

Men du hittar 4 st SVT, dvs SVT1, SVt2, Barn/kunskapskanalen samt SVT 24, 2 st TV4, gissar på TV4 samt TV4+.

 

men nog borde du finna fler kanaler? Ex.v Tv3, TV6 och övriga i det analoga utbudet. Nu har jag inte ComHem men nog har de fler kanaler?

 

Jag gissar då att din mjukvara inte söker av alla frekvenser som den borde. Kontrollera att det är frekvenser för kabel TV du söker igenom, alternativt alla frekvenser. Det är skillnad på mark- och kabelsänd TV.

 

Sedan när du fått in alla kanaler borde du för hand kunna sortera och namnge kanalerna som du behagar, det är upp till mjukvaran vad den erbjuder.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den söker fram 27kanaler varav SVT s ¤ har samma namn men olika

frekvens (kan också konstateras under "editeringen") Men de fyra SVT kanalerna går ej att separera när man lägger in visningskanalerna.

 

Av dessa finns nu 16 tillgängliga för visning men tyvärr endast en SVT och en tv4

 

Det betyder att jag måste scanna om för att byta SVT kanal.

 

Vet ej hur namnet kommer fram.Ringer terracom och frågar COMHEM är ju för fina för att svara trots att jag betalar dom över 500kr i månaden!!

 

Så problemet är att separera SVT s resp.TVs kanaler i kanalistan för visning .Där accepteras bara en SVT och en TV 4 kanal.

 

Fick ett BETA programm från Pinnacle eg för Vista Version 4.60.Där kunde man utan problem separera kanalerna men programmet var i övrigt en katastrof.

 

Jag tror att det ligger i Pinnacles programmvara det här är ju en ny produkt så det är väl inte otroligt

 

LARSAS

.

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 12:30:24 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ringa Comhem/Teracom med detta problem finns det ingen poäng med då det inte är ett fel på deras sida.

 

Fel i mjukvaran är min gissning och det verkar du bekräfta.

 

Kan du mata in kanalerna för hand, dvs mata in en frekvens och en kanal? Ta annars en titt i config-filen för programmet (eller var den nu sparar sina kanalinställningar). Kanske du där åtminstone kan komma runt problemet.

 

Analogt kommer namnet fram från TextTv på de kanaler som har TextTV. Detta borde du kunna bekräfta genom att se att kanaler utan TextTV inte får några namn.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Monshi

 

Det lyckades att lägga in kanalerna manuelt i"editeraren"

Först notera kanalnummer för problemkanalerna,sedan ta bort dom,

 

Sedan kan man genom "nyknappen". mata in kanalnummer och benämna kanalerna.

 

Därefter var det bara att komplettera favoritlistan med dessa.

 

Skulle vara intressant att förstå varför det inte gick på normalt sätt.

 

Jag menar att COMHEM kunde ha kodat kanalerna så det fungerat normalt som det gjorde med de andra kanalerna.

 

LARSAS

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att COMHEM kunde ha kodat kanalerna så det fungerat normalt som det gjorde med de andra kanalerna.

Menar du kryptera dem så att du måste ha programkort för att se dem?

 

Nej, det gör du nog inte :)

 

Som sagt - informationen du fr upp om kanalerna styr INTE ComHem när det gäller de analoga. De sänder bara vidare kanalen och dess TextTV och det är ifrån TextTVn ditt kort tar namnet. Något annat alternativ finns inte.

 

Låter bra att problemet löst sig dock.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi.

 

Du menar alltså att hade jag lagt in analoga SVT kanalerna från en egen antenn så hade samma problem uppstått?Skulle alltså SVT ha samma namn på sina olika kanaler när man scannar .Så är det inte scannar jag analogt och digitalt finns i båda fallen kanalnamn för all SVT kanaler.

 

TRoligen är det så att COMHEM använder de digitala kanalerna som grund för deras analoga kabelkananaler.Det är vid konvertetringen som de individeuella namnen försvinner och ersätts med SVT testtxmns

 

Kodning kan ha fler betydelser det beror på sammanhanget.

 

LARSAS

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-12 06:52:00 av LARSAS2]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar alltså att hade jag lagt in analoga SVT kanalerna från en egen antenn så hade samma problem uppstått?

 

Ja.

Ta en titt på översta raden på SVT Text. Där i mitten står det SVT Text och jag tror, ej säker, att det är därifrån kanalnamnen hämtas. Betänk att förmågan hos TV-apparater och liknande att veta vad en kanal heter, möjligheten att ge den ett namn, är ganska ung och snarast en utveckling av apparaterna och inte den analoga sändningen. Det finns alltså ingen annanstans i sändningen än i TextTVn som namnet kan finnas. Digitala kanaler fungerar givetvis på ett annorlunda sätt.

 

Tror inte att ComHem vid konverteringen från digitalt till analogt introducerar något specifikt i signalen.

 

Men jag kan ha fel, inget är säkert. Vi kanske ska nöja oss med att det numera fungerar för dig.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...