Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högskoleprovet! Hur man räknar ut sin poäng!?


Fowley

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Ny på forumet här, såg att några diskuterat det här förut, men det stod inte hur man skulle göra. Gjorde just högskoleprovet från oktober -06 och tänkte räkna ut vad jag fick för något snitt. Håller på och övar inför nu i mars nämligen...

 

Jag har förstått att det inte går att räkna ut mer än hjälpligt bra, men det får duga.

 

Hur gör man??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket!

 

Har gjort det hemma, fick precis vid 1.3, 1.4 gränsen. Är hyfsat nöjd med det eftersom det är första gången, men jag vill upp över 1.6. Jag ska söka lite utbildningar nu i år som det är lite tufft att komma in på med mina vanliga betyg.

 

Vad ska man plugga på för bäst resultat? Andra högskoleprov helt enkelt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska man plugga på för bäst resultat? Andra högskoleprov helt enkelt?

Nu var det 15 år sen jag skrev högskoleprovet, men som det var utformat då var det egentligen inget man kunde plugga till, annat än att det var bra att titta på tidigare prov för att få en uppfattning om upplägget och tidsfördelningen. Poängen med provet är ju till stor del att avgöra din allmänbildning och allmänna grad av kunskap i de obligatoriska ämnena. Är du t.ex usel på engelska kan du ju göra hur många testprov som helst och ändå inte få bättre resultat på den delen. Samma sak för alla andra delar.

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-12 08:54:55 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du t.ex usel på engelska kan du ju göra hur många testprov som helst och ändå inte få bättre resultat på den delen.

 

Men om man gör ett testprov och ser att man är dålig på engelska vet man ju vad man kan pyssla med till det riktiga provet så man kan väl göra nåt prov för att pejla in sin egen kunskap?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man gör ett testprov och ser att man är dålig på engelska vet man ju vad man kan pyssla med till det riktiga provet

Jovisst, det är ju klart. Men har man inte lärt sig ex. engelska efter 12 år i grundskolan är ju frågan hur mycket man kan förbättra det på ett par månader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde mitt första och enda högskoleprov för minst 10 år sen. Om det ser likadant ut så är det väl bara NOG och diagramdelen som det lönar sig att "plugga" till (gamla prov). Du kan testa olika strategier för att kontrollera dina svar på NOG. Diagramdelen går inte att variera hur mycket som helst så där borde det också löna sig att läsa gamla prov och försöka lista ut varför ett svar är rätt.

 

I Läsförståelsen kan du möjligtvis testa några olika strategier och se vilken som fungerar bäst för dig. Typ att läsa allt och sedan försöka svara, eller att läsa alla frågor och aktivt leta svaren, eller något slags kombination.

 

För att få bra resultat på orddelen så måste man helt enkelt leva några år och läsa mycket. Trots riktigt usla betyg i svenska så var det den del jag hade minst fel på. Men då närmade jag mig 30 år och hade några högskoleår bakom mig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...