Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV...Hunden RABALDER var tog han vägen


Ogge92

Rekommendera Poster

Hej! Mina föräldrar har pratat om ett tv-program som sändes 70-80 talet. Det handlade om hunden Rabalder och hans kompisar. Programet var tecknat o figurerna var "ryckiga".

 

Vad hette han på Engelska (/annat språk)

 

Någon som vet vart man kan få tag på information, bilder och kanske någon filmsnutt???

 

MVH. Ogge m. förälder;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, Rabalder kommer man ihåg, riktigt dåligt tecknad serie, men jag tvivlar på att den har någon engelsk titel. Antingen var den tillverkad i sverige, eller så kom den (som allt annat på den tidens SVT) från östeuropa. Det verkar vara svårt att hitta någon info om den, så det bästa tipset är att kontakta SVT.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg rabalder. Vad handlade det om?

 

Synd att SVT's öppna arkiv bara visar egna produktioner. Det skulle vara kul och se lite professor Baltazar eller Ville, Valle och Viktor.

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg om den ens handlade om någonting. Det var nån katt med också som han inte gillade har jag för mig. Hunden själv var som en vandrande skål med jello, ständigt vibrerade, guppande konturer. Har för mig att han var limegrön. Finns i princip inget att hitta när man googlar, det enda kag hittade var att det tydligen visades i Trazan och Banarne.

 

Ville, Valle och Viktor

Mm, ytterligare nostalgi. Jag har tom kvar en LP med dem (Trivia: Ville blev sedermera original-Björne)

 

Andra nostalgitrippar: Kapten Zoom, Från A-Ö, Gnurglan, Scooby Doo, Ole Dolyckan, Vilse i pannkakan samt förstås en hejdlöst massa Astrid Lindgren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dialekten i ville, valle och viktor är de jag kommer ihåg mest av.

 

Var det A-Ö som var med Hedvig och ugglan?

 

/jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var det A-Ö som var med Hedvig och ugglan?

Japp, Helge hette ugglan tror jag. Mycket samhällsinformation och småmoraliserande var det väl i det barnprogrammet, men lite sådant kan nog vara bra för barn. Bättre än det mesta av den fördummande sörjan de matas med idag iallafall. De flesta kanaler verkar ju helt ha lagt ned tanken på barnprogram och idag sitter småbarn och glor på tonårsprogram istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, Helge hette ugglan tror jag. Mycket samhällsinformation och småmoraliserande var det väl i det barnprogrammet, men lite sådant kan nog vara bra för barn

 

Jag hittade Från A till Ö på Swebits för ett tag sedan.

Trots att jag fyllt 39 tycker jag fortfarande det var ett underhållande program.

Såna barnprogram görs inte idag.

 

Angående nostalgitrippar hittade jag nyligen också Herkules Jonssons Storverk!

Helskön serie med bl.a. Tage Danielsson.

 

Sen fanns ju också Tårtan som var helt galet och samtidigt genialt.

 

Förresten, någon som kommer ihåg den norska serien med Bröderna Dal som åkte omkring i kanot?

[inlägget ändrat 2007-01-11 10:44:36 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, någon som kommer ihåg den norska serien med Bröderna Dal som åkte omkring i kanot?

Ja, var inte det Professor Drövels hemlighet? Minns den vagt och har för mig att den var rätt bra.

 

Tårtan var verkligen ett skumt program, undrar hur man skulle uppleva den om man såg den idag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tårtan var verkligen ett skumt program, undrar hur man skulle uppleva den om man såg den idag.

 

Tårtan hittade jag också på någon tracker för ett tag sedan.

Jag uppskattade det nog mer nu, än vad jag gjorde när jag var barn.

För mindre barn är det nog en ganska obegriplig humor.

 

 

Ja, var inte det Professor Drövels hemlighet? Minns den vagt och har för mig att den var rätt bra.

 

Ja ,så hette den ja.

Minns att dom åkte omkring och letade efter något, träffade på underliga figurer mitt i vildmarken och råkade illa ut i slutet av varje avsnitt.

[inlägget ändrat 2007-01-11 10:56:30 av SYS64738?]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte ihåg om den ens handlade om någonting.

 

Jo visst handlade programmet om något varje gång. Jag har två episoder i minnet:

 

-En dag när Rabalder vaknade upp och drog bort ett blad i almanackan, så upptäckte han att det var torsdag - Åskguden Tors dag! Resten av programmet åtgick till en massa underligheter och till slut var sjalvaste åskguden där.

 

Det andra programmet handlade om en mycket varm dag när alla var törstiga och poolen uttorkad. Rabalder med sällskap gav sig ut på jakt efter "källans upprinnelse". Tyvärr var det enda de fann chokladsås, som de tog med sig hem och fyllde den uttorkade poolen med. När solen senare gick i moln stelnade chokladsåsen som betong och ingen kunde röra sig....

 

Har för mig att han var limegrön

 

Måste haft svartvitt på den tiden, för det kommer jag däremot inte ihåg :)

 

 

edit: Herregud vad man stavar fel på en bärbar dator....

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 14:25:06 av Pnilla]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som kommer ihåg ett program med någon slags veterinär. Intro-sången handlar om en massa djur han har hjälpt och "en assistent som heter rolf". Vette tusan om det var ett bra program men av någon anledning minns jag delar av introt och det är irriterande att inte komma på vad programet hette.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Små sjuka råttor, hästar och kaniner

får hjälp av en viss doktor Krall

Förkylda paddor kan få smådjursmedicin

och goda råd av Rolf

 

Måste ha tittat en hel del på barmprogram på den tiden.

 

Tror det var samma gäng som gjorde tårtan som även gjorde doktor Krall

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Små sjuka råttor, hästar och kaniner

Oj, där kom ett helt sjok till av förträngda barnaminnen fram. Jag kom tillochmed ihåg melodin när jag såg versen. Kul det här =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

riktigt dåligt tecknad serie,
Dåligt o dåligt, jag tyckte det var bra med en annorlunda tecknad stil, har jag tyckt en gång.

 

Johan Rheborg spelade rymdkille i en kul, tycker jag som 'vuxen', TV-serie, vad den nu hette.

 

Sen fanns ju Kapten ZOOM!

 

 

-

 

[inlägget ändrat 2007-01-11 18:33:48 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och goda råd av Rolf

TACK!!!

Nu frigjordes lite hjärnutrymme till något nyttigar :-)

Undrar om man skulle uppskatta sångerna från Krall/tårtan osv idag. melodierna fastnade i alla fall.

 

Annars är ett av mina konstigaste barnprogramminnen ett avsnitt av "Lilla huset på prärien". Av någon anledning hade SVT fått en censurerad kopia som var avsedd för något land/stat med sträng moraluppfattning. Varje gång föräldrarna skulle pussas så blev det ett litet hopp i filmen. Vi tyckte av någon anledning att det var höjden av humor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Ja, var inte det Professor Drövels hemlighet? Minns den vagt och har för mig att den var rätt bra.

 

En klassiker! Lärde mig betydelsen av "cliffhanger" ...

En rolig episod jag kommer ihåg är när bröderna Gaus, Roms och Brumund Dal (vilket för övrigt är platser i Norge) springer på en utmattad stackare sittandes i en fåtölj mitt i djungeln/skogen. Det visar sig att fåtöljen från början skulle flyttas från ett rum till ett annat i ett hus, men kom inte igenom dörren. Det blev till att ta yttervägen som givetvis också var blockerad på något sätt. Bara att lasta fåtöljen på bilen för att köra runt kvarteret. Via en rad olyckliga sammanträffande hamnade fåtöljen i skogen där man fortfarande försökte komma runt till andra sidan. Hejdlöst kul.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...