Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Makro till Excel

Christian11111

Recommended Posts

Christian11111

Har skrivit ett makro som skall skydda enskilda celler i ett dokument. Att skydda dem fungerar alldeles utmärkt men problemet är att en del av cellerna länkar till andra dokument vilka inte ändras då man ändrar källan, cellerna är ju låsta.

Någon som vet hur man kommer runt detta problem?

Sedan har jag även försökt, utan vidare framgång, att lägga in flera olika låsta områden som är låsta med olika lösenord. Är detta överhuvudtaget möjligt? Som jag förstår det måste man låsa upp hela dokumentet innan man kan låsa celler, vilket således omöjliggör att lägga in flera olika låsta områden.

Lycas inte replikera ditt problem. Men någonstans i bakhuvudet så ringer det en klocka. Jag har för mig att jag sett det här problemet nämnas. De uppdateras om det externa dokumentet är öppet, men inte om det är stängt?

Om jag minns det rätt så blev den personen tvungen att göra en krånglig variant. Först länka till det externa kalkylbladet i en olåst cell (i det egna kalkylbladet) och sedan länka den låsta cellen till den olåsta cellen eller något liknande.

Men det där är bara en svag minnesbild och jag lyckas som sagt var inte replikera ditt problem. Räcker det inte att lägga in en uppdatering?

Application.Calculate

eller i värsta fall en

Application.CalculateFull

Övriga problem vet jag inte. Du använder alltså inte kalkylbladskyddet utan arbetsboksskydd? Med kalkylbladsskyddet kan du i alla fall köra olika skydd på olika blad, i samma arbetsbok.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...