Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra Root directory


Plaincollar

Rekommendera Poster

Mer problem...

När jag reparerat XP.n så bytte alla enhetsbeteckningar plats. När jag ändrat tillbaka dem blev det rätt i utforskaren men dos, som inte ändrade sig vid reparation visar nu fel enhet/root dir. (C:\ är E:\). E:\ är en ren lagringsenhet. Hur byter man tillbaka till den rätta C:\?????

 

Mvh Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Kommandotolken?

I så fall skriv:

C:\ 

i Kommandotolksfönstret.

 

 

Edit: Redigerade om lite

[inlägget ändrat 2007-01-10 09:39:15 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju forsätta farsen med att min vän it-chef rekommenderade att installera Vista (som nystar upp en hel del problem) och som trots sitt ursprung faktiskt överträffar sig själv. Men nu är mitt problem att "Vista Business Enterprice någonting" har lagt up två parallella systemenheter, en på E: och en på C:. I start run cmd är E: definierad som systemenheten. Ska jag köpa en ny dator????

 

Hjälp //Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpa ny dator verkar väl att ta i i alla fall.

Så detta är egentligen ett Vista-problem, då bör du anmäla ett inlägg i tråden och be moderatorn att flytta tråden till forumet för Vista.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det är väl 50/50 XP/Vista. Men om svaren blir än mer lukrativa kanske man ska lägga tråden där...

//Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ett förtydligande. I C: ligger fortfarande "Dok and Set"/"Adm"/"Lokala inställningar"/ etc etc kvar emedan i E: så återfinns Vistas "Users" dit allt hänvisas till skillnad från C:. Vidare så i Run cmd är E: fördefinierat. Cecilias förslag (ovan) med C:\ funkar inte.

 

Innan hade jag partitionerat den ena av mina två interna h-diskar till system C: 20 GB, Recovery L: 10 GB och resten D: upp till 200. Andra h-disken E: var ett rent lager.

 

Nu som sagt har det bytt plats lite hur som helst. Jag har testat det mesta utan framgång och vill inte sumpa 400 GB i en nyinstallation.

 

Att det blev så här var när jag tryckte F8 Safe Boot och allt gick ner i svart. Min egna hypotes är att båda h-diskarna har identiskt namn (ST3200715AS ATA Device + ST3200715AS ATA Device) både i Bios, Device managern, Disk managern mm. Förstår inte hur burken skall kunna skilja på dessa två? Detta är nog inte problemet men är det som utlöser denna cocktail.

 

Vet någon hur man flyttar tillbaka allt???? Och kan diskarna ha identiska namn???

 

Pust

 

Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min egna hypotes är att båda h-diskarna har identiskt namn (ST3200715AS ATA Device + ST3200715AS ATA Device) både i Bios, Device managern, Disk managern mm. Förstår inte hur burken skall kunna skilja på dessa två?

Det där är inget namn på diskarna, det är deras artikelnummer som Windows läser av från dem. Windows skiljer på diskarna genom att de sitter i olika kontakter i datorn. Naturligtvis så kan man ha två likadana diskar i datorn.

 

Jag har själv inte använt Vista, men jag har i Vista-forumet sett att det kan behövas lite special när man avinstallerar Vista för att få det rätt i uppstarten av datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia.

Borde det inte vara samma princip i Vista som i XP beträffande omdiregering av enhetsbetckningarna? Om man bortser från att vista kommit in i bliden (problemet fanns ju innan) hur skulle man göra i XP för att lösa det problemet??? Har du någon idé?

 

//Pc

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde det inte vara samma princip i Vista som i XP beträffande omdiregering av enhetsbetckningarna?

Ingen aning, de har ändrat mycket i Vista så jag skulle inte våga mig på att pröva hur som helst.

 

Men i XP så kan man i Diskhantering byta beteckning på partitioner.

Högerklick på Den här datorn - Hantera

 

Men gör inte saken värre så att du inte kan starta datorn sedan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...