Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ta fram en funktion


Afshini

Rekommendera Poster

Jag ska ta fram en funktion/ekvation som beskriver relationen mellan antal pennor och styck priset. Priset är ju direkt beroende på hur stor volymen är.

 

Jag har en tabell:

 

Antal

 

1 = 20,0kr/st

 

10 = 12,5kr/st

 

50 = 10,0kr/st

 

250 = 6,0kr/st

 

500 = 4,5kr/st

 

1000 = 2,5kr/st

 

1500+ = 2,2kr/st

 

(Det här är bara prelemenära siffror).

Hur kan jag enklast ta fram en funktion som beskriver kurvan?

 

 

[inlägget ändrat 2007-01-09 16:30:17 av Afshini]

[inlägget ändrat 2007-01-09 16:30:53 av Afshini]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste är ju att helt enkelt plotta siffrorna för att kunna gissa vilken typ av funktion det är. Sen får du använda minsta-kvadratmetoden för att få fram funktionen (Eventuellt efter att du gjort om data på lämpligt sätt).

 

Eller också är du riktigt lat och petar in siffrorna i t.ex Excel. Skapa ett punktdiagram för att se ungefär vilket mönster som gäller. Sen kan du gå in i menyn:

Diagram->infoga trendlinje. Välj/gissa typ av funktion utifrån det du ser i diagramet.

Gå till fliken Alternativ och kryssa i "visa ekvation"

 

Om du saknar Excel så borde det finnas någon liknande funktion i gratisprogramet Open office Calc. I alla fall för att rita ut trendlinjen. Eventuellt måste du skatta parametrarna genom att använda kalkylbladsformler i stil med LUTNNG(). Om du tror att funktionen är Ickelinjär så måste du nog "manipulera" data (t.ex logaritmera X data med hjälp av LN(A1) eller liknande) innan du anväder de linjär funktionerna. Det kan finnas något smidigt verktyg som jag helt enkelt har missat. Använder inte OO specielt ofta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade den lata lösningen i excel, fick fram en funktion som är helt fel. Tog fram en trendlinje osv...

 

Minsta kvadrat metoden... hmm Numeriska metoder är inte min starka sida...

Man får väl ut samma sak med antingen sekant, Newton-Raphsons metod eller Intervallhalveringsmetoden... det är bara att välja och vraka va?

 

 

Har du inte fler lata tips?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade Excel-varianten med logaritmisk trendlinje och den följde punkterna nästan exakt. Funktionen den gav var: y = -2,3884Ln(x) + 19,22

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...