Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är fel? Går den att laga?


Ilone

Rekommendera Poster

Hej!

Min dator har gått sönder och jag behöver hjälp om den går att laga och hur eller om jag ska köpa en ny? Jag är urkass gällande hårdvara och behöver massa råd.

 

Problem med min dator:

Först så blev den ostabil och då tömde vi den helt och installerade om allt. Sen fungerade den bra i några veckor. Sedan så förändrades det grafiska gränssnittet på skärmen (färgerna blev fel och pixlar föll bort) (kollat skärmen och den var hel), samt den startade om av sig själv (gick inte att köra felsäkertläge ens). Antog att det var grafikkortet eller nåt.

Öppnade och kollade i den (men hittade inget som verkade vara fel) samt gjorde rent den (blåste bort damm). Sedan fungerar den inte alls, startar inte ens, så jag trodde att nätaggregatet (ATX 12 V aktivt PFC, 360W )bränt helt.

 

Då testade jag koppla ut allt onödigt (cd, dvd osv). Då fick jag datorn att starta (dvs då orkade nätaggregatet). Dock så var det fortfarande konstig på skärmen, bokstäver och siffror, block av pixlar i olika färger lite här och var. Den kom så långt i uppstarten att Windowsloggan visades (att den laddade in Windows). Sen startade datorn om igen.

 

Vad kan det vara som är sönder? Kan det vara lönt att laga den.

 

Annars har jag funderat på att köpa en ny (eller begagnad). Kollat lite på komplett och på sidan http://www.onceagain.se/. Vad kan vara aktuellt. Vill inte köpa en alltför dyr (spelar inte så mycket på datorn), men vill ha minst något som motsvarar det jag haft idag (inget sämre). Kan inget om processorer osv.

 

Tidigare:

AMD Athlon XP 2100+ (1,73GHz )

 

NVIDIA GeForce4 Ti 4400

 

Arbetsminne: 512MB

Hårddisk: 80 GB

 

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Med vänliga hälsningar Ilone

 

P.s Kan man ta bort tidigare inlägg som man gjort? (har lagt in detta tidigare, och skulle vilja ta bort den tidigare frågan)?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
P.s Kan man ta bort tidigare inlägg som man gjort? (har lagt in detta tidigare, och skulle vilja ta bort den tidigare frågan)?

 

Ditt tidigare inlägg är raderat som önskat.

 

...flyttar samtidigt ditt inlägg till DrData

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> ...en av Eforums moderatorer|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara nätaggregatet som inte orkar med längre eftersom den gick igång lite efter att du hade plockat bort onödiga saker, även grafikfel kan uppstå när grafikkortet får för lite ström. Nätaggregatet kan man byta ut. Men det går inte att vara säker på att det är det som är trasigt så det bästa är om du kan testa med ett annat nätaggregat först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om det skulle vara nätaggregatet som gett upp, har du tillgång till ett annat du kan testa med så du inte köper ett i onödan.

 

Om du vill köpa nytt eller inte beror på om du är nöjd med den prestandan din nuvarande dator har, om du inte har behov av en nyare maskin så är det värt att laga.

 

Att skifta nätaggregat är ganska enkelt, kontakterna kan inte sättas fel, dom är utformade så att dom bara passar i rätt hållare och själva aggregatet brukar bara sitta med fyra skruv eller så.

 

Har du ett du tillfälligt kan låna ur en annan dator så kan du lätt testa om det är nätaggregatet som strular.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...