Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Windows brandvägg + ett antivirusprogram

Inger Maryissa

Recommended Posts

Inger Maryissa

Hej,

Jag har just nu Norton Internet Security 2007, men märker den orsakar stora problem för min dator.

Så jag undrar att om jag installerar Internet Explorer 7, som ska vara säkrare än förut.

Och slår på Windows egna brandvägg.

Och sedan bara använder Nortons Antivirus ( som inte är lika tungt som NIS 2007 )

Kan man göra så och kan jag känna mig trygg då ?

Hälsningar

Maryissa

PS. Har windows XP och servicepack 2

[inlägget ändrat 2007-01-08 18:34:51 av Maryissa]

Stefan Eklinder
Så jag undrar att om jag installerar Internet Explorer 7, som ska vara säkrare än förut.

Och slår på Windows egna brandvägg.

Och sedan bara använder Nortons Antivirus ( som inte är lika tungt som NIS 2007 )

Kan man göra så och kan jag känna mig trygg då ?

Om du får in en trojan i systemet t ex så får du inga varningar om att trojanen "ringer hem" eller försöker på annat sätta kontakta sin skapare för vidare kommandon. XP:s brandvägg skyddar bara mot inkommande trafik och inte utgående.

Att IE 7 är säkrare?

Nä, jag tror att där finns "hål" som ännu inte upptäckts, tyvärr. Även om MS tittat mycket på Firefox och försökt få tillbaka användare som flytt till FF, Opera och andra webbläsare.

Så in med en brandvägg t ex Comodo. En freewarebrandvägg som är toppen. Använder den själv och är helnöjd. Tillsammans med den har jag Avastantivirus.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

- Steven Wright

Inger Maryissa

Tack snälla för svar och tips.

Men de brandväggar du skrev om är väl på Engelska ?

Jag vill gärna ha på svenska, och kunna ringa support om jag behöver.

Så jag blir nog tvungen att hålla mig till betalprogrammen.

Men jag har problem med NIS 2007, då den gör att datorn går väldigt segt, speciellt när det söker efter uppdateringar. ( nästan kraschar )

Och även vid uppstart.

Och dessutom verkar NIS 2007 ha tagit över övervakningen av Windows Säkerhetscenter.

( vilket gjorde mig ganska överraskad)

Jag ville ändra i Windows uppdateringar att inte hämta automatiskt, men då protesterade NIS.

Har mailat Symantec om detta, och hoppas på svar snart.

Men om du och fler här vet mera om dessa saker är jag så tacksam för råd och förslag.

Hälsningar

Inger Maryissa

det finns dom brandväggarna som inte är så känsliga, dessa får man inga problem med. vilken brandvägg man installerar beror ju på hur kunnig man är och hur bra skydd man anser sig behöva. brandväggen sygate är väldigt enkel att förstå och du behöver vad jag minns inte ändra något. den användet runt 10 mb minne.

om du skulle installera antivir och sygate så skulle du inte få sämre skydd än vad du har nu anser jag. vill man ha en lite mer avancerad och säkrare brandvägg så finns jetico vers 1.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...