Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe premiere, export


Shjaksas

Rekommendera Poster

Jag använder Adobe Premiere för första gången och jag undrar om någon duktig människa här vet hur jag ska exportera och så. Jag vill ha filmen på en dvd-skiva med menyer. Hur fixar jag det på bästa sätt? (jag har nero och dvd-brännare)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Du säger inte vilken version du har, men i 6.5 gör du så här för att exportera till en mpeg2-fil (som du sedan använder för att göra en DVD):

 

File > Export Timeline > Adobe MPEG Encoder

 

För att göra en DVD med menyer etc behöver du ett DVD-authoringprogram, som tex Adobe Encore DVD. Kanske du även kan göra det med Nero, det har jag ingen aning om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, om du exporterar från Premiere till hårddisken för att sedan bränna med Nero då ska menyerna göras i Nero, Nero har mycket bra meny alternativ. Använd "Nero 6 Vision Express" eller "Nero 7 Vision", där är lätt att bygga menyn.

 

Du kan då antingen exportera från Premiere till hårddisken i samma format som filerna ligger i i Premiere, då konverterar Nero filmen till legalt DVD format.

 

Troligen kan du även exportera filmen från Premiere i legalt DVD format om du föredrar det, då är det dock viktigt att Nero förstår att filerna är legala annars kan Nero konvertera om dom en gång till.

 

Lämpligt om du är osäker att testa med en kort bit av filmen och bränna på en RW skiva.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har Adobe Premiere Pro.

 

File > Export Timeline > Adobe MPEG Encoder. Så långt har jag förstått, men vad väljer man sen för format och inställningar. Jag vill inte att kvaliten ska försämras. Det går att göra menyer i Nero men då måste jag ha filmen på hårdisken i rätt format.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
hur vet man att det blir legalt DVDformat?

När du kör den funktionen som jag hänvisade till, så kan du göra vilka inställningar du vill. Det finns en del färdiga om du inte "orkar" pilla på egen hand och ett tips är att använda dessa.

 

och komprimeras de då, så att kvaliten blir sämre?

 

Sämre än vaddå?

 

DVD ÄR komprimerat, dvs mpeg2.

 

Vad har du materialet i för format?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att göra menyer i Nero men då måste jag ha filmen på hårdisken i rätt format.

 

Nero Vision sväljer de flesta format som datorn i övrigt kan spela upp.

 

Om du vill låta Premiere eller Nero koda filmerna till MPEG2 är väl en smaksak. Det enklaste är ju Nero men kanske Premiere kan ge bättre kvalitet? Ska du använda samma MPEG2-filmer flera gånger är det ju bra att bara behöva konvertera dem en gång (i Premiere).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick till det nu, kodade om filmen i Premiere till mpeg2DVD sedan importerade jag den i Nero och la till menyer och brände.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...