Just nu i M3-nätverket
Jump to content

felaktig instättning av lön??

alexej

Recommended Posts

Hej i sommras fick jag lön från ett företag som jag inte jobbat för på mer än 1 år. Jag själv trodde att detta var lön från ett annat företag som jag väntade på. Efter nu mer än 5 månader kontaktar mitt gamla företag mig och upplyser mig om fel insättningen och vill att jag skall betala tillbaka.

Jag undrar om jag verkligen är återbetalningsskyldig..

Tack för svar.. Alex

Mr Andersson
Jag undrar om jag verkligen är återbetalningsskyldig..

Självklart, du har fått något som inte är ditt.

finns det ingen tidsbestämmelse om hur långt tid ett företag har att se sina felinsättningar.

eftersom jag inte har något anställning på företaget längre tycker jag att det är konstigt att de har kvar mig i lönelistorna och jag har inte haft någon kontakt med detta företag på över 1 år..

Mr Andersson
finns det ingen tidsbestämmelse om hur långt tid ett företag har att se sina felinsättningar.

Är inte säker på hur det ligger till med det, men 10 år har jag kunnat läsa mig till på ett annat forum, men ta inte det som lag, det är bara ett forum...

Men hur som helst, så borde du rimligen upptäckt misstaget själv och kontaktat arbetsgivaren eller banken. Jag menar, du har fått en löneutbetalning som inte står med på någon lönespec från din nuvarande arbetsgivare...

Om det finns skulle jag i likhet med Mr Andersson tippa att det handlar om tio år eller så.

Är det inte till och med brottsligt (=straffbart) att INTE betala tillbaka pengar som man vet att man fått felaktigt skickade till sig? Eller kanske det blir straffbart först när man använder dem?

Hmmm, fast jag är rätt osäker...

Mr Andersson
Är det inte till och med brottsligt (=straffbart) att INTE betala tillbaka pengar som man vet att man fått felaktigt skickade till sig? Eller kanske det blir straffbart först när man använder dem?

Rent logiskt, då borde det vara straffbart redan då man har tillgång till pengarna. Annars vore det OK att råna en bank, så länge man inte använder pengarna... :)

då borde det vara straffbart redan då man har tillgång till pengarna

Mmmm, kanske det. Fast nej, det vore orimligt. Om jag sätter in pengar på ditt konto blir du en brottsling? ;)

Annars vore det OK att råna en bank, så länge man inte använder pengarna... :)

Bortsett från detaljen att själva rånet inte är speciellt lagligt, även om man inte får några pengar med sig. Eller är det OK att råna banker tills man också lyckas få ett byta? ;)

Mr Andersson
Om jag sätter in pengar på ditt konto blir du en brottsling?

Intressant. Ja, om du gör en felaktig instättning och men jag tolkar det det som en "god gärning"... Nä, jag vet inte, det är lite luddigt. Föresten, mitt kontonummer är 6875-19.... eller nä.... :)

Eller är det OK att råna banker tills man också lyckas få ett byta?

Nu hamnar vi visserligen lite OT, men frågan är vad som är lagligt i det läget. Att hota till sig pengar men inte få några, eller måste man faktiskt få ett byte för att det ska vara olagligt? Eller är det just själva hotet som är olagligt? I så fall kan man ju "råna" en bank helt lagligt om man är lite slängd i käften... :)

Föresten, mitt kontonummer är 6875-19.... eller nä.... :)

Om det ringer på dörren så vet du vem som ringt polisen :)

Att hota till sig pengar men inte få några, eller måste man faktiskt få ett byte för att det ska vara olagligt?

Rånförsök brukar väl vara rätt olagliga. Hoppas det i alla fall :)

Mr Andersson
Rånförsök brukar väl vara rätt olagliga. Hoppas det i alla fall :)

Självklart, är bara på hårklyverihumöret idag... :)

på hårklyverihumöret idag

Om jag sätter in pengar på ditt konto, snor ditt bankomatkort och "snor" tillbaka pengarna - vad händer då? Räknas det som om jag snor dina pengar och du fortfarande har kvar mina eller som om jag tar tillbaka det som hela tiden varit mitt?

:)

Mr Andersson

Under förutsättning att du bara tar ut det du "gett" mig och sen lämnar tillbaka bankomatkortet, så anser jag det bara vara en väldigt omständig handling av dig för att ta ut dina egna pengar...

Sen är frågan hur du får min PIN-kod, det är väl i så fall det mest olagligt i detta sammanhang... :)

Jag tror att det inte är tio år man är skyldig att betala tillbaka. Hittade ett liknande fall, där förvisso personen medvetet tagit emot lönen och förbrukat (antar jag :)) den under ett halvår.

Ni kan läsa lite mer här:

http://www.kurt.nu/index_svensk_arbetsratt/svensk_arbetsratt_ad_text/ad_domar_2006/ad_2006_nr_105.htm

Följande tyckte jag var intressant:

Arbetsdomstolen avslår Försvarsmaktens yrkande om återbetalning av lön för perioden augusti 2004 – januari 2005.

2. Arbetsdomstolen undanröjer Försvarsmaktens beslut den 11 oktober 2005 att meddela Olof K disciplinpåföljd.

3. Arbetsdomstolen förpliktar Staten genom Försvarsmakten att ersätta Naturvetareförbundets rättegångskostnader i målen med etthundrasjuttiotretusenetthundrafemtio (173 150) kr, allt avseende ombudsarvode.

Det här var väl också rätt intressant:

"Beträffande frågan om Olof K borde ha insett misstaget gör domstolen följande överväganden. Det framstår inte som orimligt att han mot bakgrund av den allmänna övertalighetssituationen inom Försvarsmakten och samtalet i maj 2004 trodde att Försvarsmakten skulle kunna besluta om betald tjänstledighet så att han under en på förhand bestämd period skulle få möjlighet att arbeta i egen verksamhet."

D v s Olof K var i "god tro". Trådskaparen kan väl knappast anses vara i god tro, han/hon förväntade sig ju ingen lön från företaget i fråga.

Mr Andersson
Trådskaparen kan väl knappast anses vara i god tro, han/hon förväntade sig ju ingen lön från företaget i fråga.

Bara det faktum att man tar upp frågan här, är ett tyyyydligt tecken på att man är frågande, dvs, man har uppmärksammat problemet och kan inte längre skylla på god tro. Det finns nu en flock personer som vittne....

Bara det faktum att man tar upp frågan här, är ett tyyyydligt tecken på att man är frågande, dvs, man har uppmärksammat problemet och kan inte längre skylla på god tro. Det finns nu en flock personer som vittne....

Jag ser inget direkt problem i den frågan. Alexej har ju trott att lönen var från någon annan arbetsgivare. Det måste självklart ställas i relation till ersättnings storlek, om alexej har flera arbetsgivare och ingen av dem presenteras utförligare än "Lön12341" på kontoutdraget. Det låter iofs konstigt om företaget inte har skickat någon lönespec. Där borde man ha kunnat dra öronen till sig.

Jag tycker att Alexej ska ta kontakt med facket och reda ut vad som gäller. De kanske kan hjälpa till med en avbetalningsplan ed.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...