Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skydda sig själv maximalt?


skanerost

Rekommendera Poster

Denna tråd kommer nog att röra sig lite mellan olika forum delar, hoppas att det är ok :)

 

Hur som jag är mycket för sådant som säkerhet, hålla så mycket som möjligt borta från mig. Jag vet att det finns aldrig någon garanti, men man måste försöka.

 

För det första hur ställer man sitt trådlösa nätverk så att det blir så säkert som möjligt? Jag använder 128 mb krytering och WEP har jag för mig att det kallas. Kan man välja att göra sig osynlig så att ingen kan se ens trådlösa nätverk?

 

Samt jag funderar på att köpa D-Links DFL-200 brandvägg, hur pass skyddad tror ni att man är med en sådan?

 

Säkerhets tips tas tacksamt emot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det första hur ställer man sitt trådlösa nätverk så att det blir så säkert som möjligt? Jag använder 128 mb krytering och WEP har jag för mig att det kallas.

WPA är en bättre kryptering.

 

Kan man välja att göra sig osynlig så att ingen kan se ens trådlösa nätverk?

Vitsen med ett trådlöst nätverk är att man skickar signaler genom luften, kan ditt nätverkskort ta upp signalerna så kan ett annat nätverkskort ta upp signalerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Cecilia skriver, WPA är definitivt att föredra. Så länge man anger en hyffsat lång och slumpmässig s k "preshared key" är det, i alla fall idag, oknäckbart (bortsett från ren tur då).

 

Andra saker du kan göra är att stänga av broadcast av SSID (så syns inte nätets namn lika tydligt) och att filtrera på MAC-adresser. Dessa två höjer väl inte säkerheten nämnvärt men har vissa andra praktiska fördelar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade över min router lite, jo jag har ställt WPA men hur är det med det som står under PSK/EAP eller vad det nu stod?

 

Jag verkar ha fått några konstigheter nu mer med min band bredd jag ligger i vanliga fall runt 6-6,5 mB men nu mer så har jag mätningar på max 1,2 på det trådlösa.

 

Tänkte att jag testar kablen gjorde det, och fick då 4 Mb !

Och bytte nätverkskod för att vara på den säkra sidan. Vad finns det som stryper ens lina?

 

Kan det vara att Telia har problem med tanke på det dåliga vädret? Oftast brukar det resultera i att bredbandet lägger av helt när det blåser och har sig!?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PSK/EAP

 

Nu vet jag ju inte var du läste detta men det ser ut som "PSK/EAS". Den är inställd på att använda PreShared Key (du skriver in det direkt, inte hämta från en extern server) och kryptera med EAS.

 

Vilken fart du får med trådlöst kan variera av många anledningar.

 

Det kan vara nån grannes nätverk som stör, det kan vara nån apparat (mikro, DECT, ...) som stör, det kan vara tveksam mottagning där du är, ...

 

Mät vid ett par olika tillfällen och använd tptest.

 

Kan det vara att Telia har problem med tanke på det dåliga vädret?

 

Det påverkar i så fall din förbindelse till Telia, alltså oavsett om du har trådlöst eller inte. Den trådlösa delen hemma hos dig har ignet med Telia att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...